Dodaj publikację
Autor
Anna Brudzińska
Data publikacji
2010-08-10
Średnia ocena
5,00
Pobrań
303

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Odkrywamy Lubelszczyznę - autorski program koła geograficznego - rok szkolny 2010/2011.
 Pobierz (docx, 19,4 KB)

Komentarze

beatawach3, 2010-09-23

Dobry program.gratuluje

Podgląd treści

Odkrywamy Lubelszczyznę

mgr Anna Brudzińska

Autorski program koła geograficznego – rok szkolny 2010/2011

Przeznaczenie i założenia programu

Obszar Polski to prawdziwa mozaika krajobrazów. Każdy region naszego kraju ma w sobie coś niepowtarzalnego, to mała ojczyzna, to miejsce w którym żyjesz, z którym jesteś związany emocjonalnie, gdzie jesteś u siebie. Jednym słowem , jest to Twoje miejsce na Ziemi.

Program „ Odkrywamy Lubelszczyznę „ adresowany jest do młodzieży gimnazjalnej zainteresowanej geografią regionalną, otwartej na świat, dążącej do poszerzania swoich horyzontów i wiedzy. Ma na celu zaspokojenie naturalnej ciekawości uczniów, zainteresowanie własnym regionem, prowadzi do samodzielnego myślenia, zdobywania i weryfikowania informacji. Realizacja programu niewątpliwie pozwoli uczniom dowiedzieć się więcej o swoim regionie, o jego dziedzictwie kulturowym o znaczeniu wartości regionu w życiu osobistym, wspólnotowym i społecznym .

Cele ogólne programu

- Poznanie własnego regionu, w tym dziedzictwa kulturowego, jako części Polski i Europy.

- Pogłębianie więzi ze środowiskiem, regionem, krajem.

- Kształcenie tożsamości regionalnej w kontekście wartości narodowych i europejskich.

- Zainteresowanie uczniów własnym regionem i wykazanie jego olbrzymiej różnorodności przyrodniczej i kulturowej.

- Poszerzanie i pogłębianie wiedzy o Lubelszczyźnie.

- Wdrażanie do samodzielnego zdobywania wiedzy i korzystania ze źródeł informacji.

3. Cele szczegółowe programu

W wyniku realizacji programu uczeń potrafi :

- podać cechy, na podstawie których dokonuje się podziałów regionalnych,

- podać przykłady regionów historycznych , geograficznych i etnograficznych w Polsce i Europie,

- na podstawie map o różnej treści oraz innych źródeł dotyczących przeszłości historycznej, warunków przyrodniczych, społecznych-wyróżnić cechy charakterystyczne dla Lubelszczyzny i odróżniające ją od obszarów sąsiednich,

-wyróżnić krainy naturalne występujące w obrębie województwa lubelskiego,

- wykazać, że Lubelszczyzna jest regionem o zróżnicowanym środowisku przyrodniczym,

- podać przykłady wpływu ukształtowania powierzchni terenu na zróżnicowanie warunków klimatycznych, hydrologicznych, glebowych roślinnych,

- wykazać znaczenie prawidłowego gospodarowania zasobami wodnymi,

- ocenić wielkość zasobów wód powierzchniowych i podziemnych regionu, ocenić ich stan czystości,

- podać główne, lokalne i znajdujące się poza regionem źródła zanieczyszczenia środowiska naturalnego,

- wymienić i zlokalizować formy ochrony przyrody, jakimi objęto najcenniejsze obszary Lubelszczyzny,

- podać przykłady zwrotów gwarowych, popularnych nazw i nazwisk oraz przysłów i powiedzeń charakterystycznych dla regionu,

- wykazać znaczenie tolerancji i życzliwego współżycia ludzi odmiennych grup kulturowych,

-wymienić charakterystyczne cechy ludności Lubelszczyzny i ocenić związane z nimi korzyści, szanse i utrudnienia dla rozwoju regionu,

-wykazać (popierając przykładami) zmieniającą się w czasie rolę różnych czynników miastotwórczych,

- ocenić warunki naturalne dla rozwoju rolnictwa, podać cechy podkreślające jego odmienność od innych regionów kraju (towarowość, wielkość gospodarstw, profil produkcji) ,

-wskazać , podając stosowne przykłady miejsca eksploatacji bogactw mineralnych , kierunki rozwoju przemysłu na przestrzeni wieków,

- ocenić stan bazy turystycznej regionu i innych sektorów ...