Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
beatawach3, 2010-09-23
Dobry program.gratuluje
Odkrywamy Lubelszczyznę
mgr Anna Brudzińska
Autorski program koła geograficznego – rok szkolny 2010/2011
Przeznaczenie i założenia programu
Obszar Polski to prawdziwa mozaika krajobrazów. Każdy region naszego kraju ma w sobie coś niepowtarzalnego, to mała ojczyzna, to miejsce w którym żyjesz, z którym jesteś związany emocjonalnie, gdzie jesteś u siebie. Jednym słowem , jest to Twoje miejsce na Ziemi.
Program „ Odkrywamy Lubelszczyznę „ adresowany jest do młodzieży gimnazjalnej zainteresowanej geografią regionalną, otwartej na świat, dążącej do poszerzania swoich horyzontów i wiedzy. Ma na celu zaspokojenie naturalnej ciekawości uczniów, zainteresowanie własnym regionem, prowadzi do samodzielnego myślenia, zdobywania i weryfikowania informacji. Realizacja programu niewątpliwie pozwoli uczniom dowiedzieć się więcej o swoim regionie, o jego dziedzictwie kulturowym o znaczeniu wartości regionu w życiu osobistym, wspólnotowym i społecznym .
Cele ogólne programu
- Poznanie własnego regionu, w tym dziedzictwa kulturowego, jako części Polski i Europy.
- Pogłębianie więzi ze środowiskiem, regionem, krajem.
- Kształcenie tożsamości regionalnej w kontekście wartości narodowych i europejskich.
- Zainteresowanie uczniów własnym regionem i wykazanie jego olbrzymiej różnorodności przyrodniczej i kulturowej.
- Poszerzanie i pogłębianie wiedzy o Lubelszczyźnie.
- Wdrażanie do samodzielnego zdobywania wiedzy i korzystania ze źródeł informacji.
3. Cele szczegółowe programu
W wyniku realizacji programu uczeń potrafi :
- podać cechy, na podstawie których dokonuje się podziałów regionalnych,
- podać przykłady regionów historycznych , geograficznych i etnograficznych w Polsce i Europie,
- na podstawie map o różnej treści oraz innych źródeł dotyczących przeszłości historycznej, warunków przyrodniczych, społecznych-wyróżnić cechy charakterystyczne dla Lubelszczyzny i odróżniające ją od obszarów sąsiednich,
-wyróżnić krainy naturalne występujące w obrębie województwa lubelskiego,
- wykazać, że Lubelszczyzna jest regionem o zróżnicowanym środowisku przyrodniczym,
- podać przykłady wpływu ukształtowania powierzchni terenu na zróżnicowanie warunków klimatycznych, hydrologicznych, glebowych roślinnych,
- wykazać znaczenie prawidłowego gospodarowania zasobami wodnymi,
- ocenić wielkość zasobów wód powierzchniowych i podziemnych regionu, ocenić ich stan czystości,
- podać główne, lokalne i znajdujące się poza regionem źródła zanieczyszczenia środowiska naturalnego,
- wymienić i zlokalizować formy ochrony przyrody, jakimi objęto najcenniejsze obszary Lubelszczyzny,
- podać przykłady zwrotów gwarowych, popularnych nazw i nazwisk oraz przysłów i powiedzeń charakterystycznych dla regionu,
- wykazać znaczenie tolerancji i życzliwego współżycia ludzi odmiennych grup kulturowych,
-wymienić charakterystyczne cechy ludności Lubelszczyzny i ocenić związane z nimi korzyści, szanse i utrudnienia dla rozwoju regionu,
-wykazać (popierając przykładami) zmieniającą się w czasie rolę różnych czynników miastotwórczych,
- ocenić warunki naturalne dla rozwoju rolnictwa, podać cechy podkreślające jego odmienność od innych regionów kraju (towarowość, wielkość gospodarstw, profil produkcji) ,
-wskazać , podając stosowne przykłady miejsca eksploatacji bogactw mineralnych , kierunki rozwoju przemysłu na przestrzeni wieków,
- ocenić stan bazy turystycznej regionu i innych sektorów ...