Dodaj publikację
Autor
Anna Brudzińska
Data publikacji
2010-08-10
Średnia ocena
0,00
Pobrań
49

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Projekt - Rajd ekologiczny "Doliną Wieprza".
 Pobierz (docx, 13,6 KB)

Podgląd treści

Projekt – Rajd ekologiczny „ Doliną Wieprza”

Cele :

Poznanie : czynników modelujących powierzchnię ziemi, przedstawicieli fauny i flory, sieci hydrologicznej terenu , obiektów archeologiczno-historycznych, przyrodniczo-krajoznawczych, miejsc pamięci narodowej.

Kształcenie umiejętności : czytanie mapy, lokalizacja punktów badawczych i innych obiektów w terenie, orientacja mapy, obliczanie odległości rzeczywistych, określanie związków i zależności pomiędzy elementami środowiska geograficznego, obserwacja bezpośrednia.

Prowadzenie do zrozumienia : na czym polegają pozytywne i negatywne działania człowieka na tym obszarze, konieczności ochrony przyrody i prowadzenie racjonalnej gospodarki zasobami naturalnymi.

Środki dydaktyczne:

- Mapa topograficzna – Powiat Łęczyński

- kompas

- notatnik, linijka, ołówek, kalkulator

- klucz do rozpoznawania roślin

- karta pracy

Opis stanowisk dydaktycznych :

SATNOWISKO 1

Plac przed budynkiem szkolnym. Zadania dla ucznia :

-orientowanie mapy za pomocą kompasu

-obliczanie odległości rzeczywistej

-wyszukiwanie obiektów na mapie

- określanie kierunku marszu

STANOWISKO 2

Wśród rozległych, bagnistych terenów wyraźna jest linia grobli zwanej Wałem Tureckim. Znajduje się on u podnóża Murowanego Słupa, gdzie rozpościera się jeden z najpiękniejszych zakątków Nadwieprzańskiego Parku Krajobrazowego . Zadania dla ucznia :

- rozpoznawanie roślinności bagiennej

- wyróżnienie czynników decydujących o powstaniu form terenu

-wyjaśnianie znaczenia historycznego i przyrodniczego poznanych obiektów

STANOWISKO 3

W dolinie Wieprza, okolice Łańcuchowa. Zadania dla ucznia :

- Określanie elementów doliny rzecznej

- szkicowanie biegu rzeki

-określanie barwy , zapachu i klarowności wody

- rozpoznawanie gatunków drzew i krzewów rosnących na brzegu rzeki.

KARTA PRACY NR 1

Imię i Nazwisko ……………………………………………………………………………………………………………………………………

Zad. 1 Wyznacz kierunek północny za pomocą kompasu .

Zad. 2 Zorientuj mapę za pomocą kompasu.

Zad. 3 Odszukaj na mapie miejsca w którym się znajdujesz .

Zad. 4 Mapa – Plan miasta Łęczna :

- wypisz nazwy ulic jakimi przejdziesz podczas rajdu od szkoły ,obok kościoła Św. Barbary, szkoły podstawowej nr 4 do parkingu przy lesie

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

- podaj kierunki geograficzne w jakich będziesz się poruszał …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

- wypisz nazwy obiektów mijanych po drodze ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Zad. 5 Mapa- Powiat Łęczyński :

- oblicz , korzystając ze skali mapy długość trasy rajdu (km) , w linii prostej ,od szkoły do zakola rzeki Wieprz w okolicach lasu ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

KARTA PRACY NR 2

Zad. 1 Stoisz na moście twarzą w kierunku płynięcia rzeki :

- narysuj bieg rzeki , zaznacz most

- zaznacz strzałką nurt rzeki

- kreskami pionowymi brzeg erozyjny

- kropkami miejsce akumulacji

- literą P – prawy brzeg

- literą L- lewy brzeg

Zad.2 Określ barwę, zapach i klarowność wody :

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Wskazówka : opisując cechy wody, wykorzystaj następujące określenia :

Barwa- bezbarwna, żółta, brunatna, zielona

Zapach- chloru, gnijących roślin, bez zapachu

Klarowność- przezroczysta, słabo mętna, mętna z zawiesiną, bardzo mętna

Zad.3 Określ za pomocą papierków PH wody ………………………………………………………………………………….