Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Projekt – Rajd ekologiczny „ Doliną Wieprza”
Cele :
Poznanie : czynników modelujących powierzchnię ziemi, przedstawicieli fauny i flory, sieci hydrologicznej terenu , obiektów archeologiczno-historycznych, przyrodniczo-krajoznawczych, miejsc pamięci narodowej.
Kształcenie umiejętności : czytanie mapy, lokalizacja punktów badawczych i innych obiektów w terenie, orientacja mapy, obliczanie odległości rzeczywistych, określanie związków i zależności pomiędzy elementami środowiska geograficznego, obserwacja bezpośrednia.
Prowadzenie do zrozumienia : na czym polegają pozytywne i negatywne działania człowieka na tym obszarze, konieczności ochrony przyrody i prowadzenie racjonalnej gospodarki zasobami naturalnymi.
Środki dydaktyczne:
- Mapa topograficzna – Powiat Łęczyński
- kompas
- notatnik, linijka, ołówek, kalkulator
- klucz do rozpoznawania roślin
- karta pracy
Opis stanowisk dydaktycznych :
SATNOWISKO 1
Plac przed budynkiem szkolnym. Zadania dla ucznia :
-orientowanie mapy za pomocą kompasu
-obliczanie odległości rzeczywistej
-wyszukiwanie obiektów na mapie
- określanie kierunku marszu
STANOWISKO 2
Wśród rozległych, bagnistych terenów wyraźna jest linia grobli zwanej Wałem Tureckim. Znajduje się on u podnóża Murowanego Słupa, gdzie rozpościera się jeden z najpiękniejszych zakątków Nadwieprzańskiego Parku Krajobrazowego . Zadania dla ucznia :
- rozpoznawanie roślinności bagiennej
- wyróżnienie czynników decydujących o powstaniu form terenu
-wyjaśnianie znaczenia historycznego i przyrodniczego poznanych obiektów
STANOWISKO 3
W dolinie Wieprza, okolice Łańcuchowa. Zadania dla ucznia :
- Określanie elementów doliny rzecznej
- szkicowanie biegu rzeki
-określanie barwy , zapachu i klarowności wody
- rozpoznawanie gatunków drzew i krzewów rosnących na brzegu rzeki.
KARTA PRACY NR 1
Imię i Nazwisko ……………………………………………………………………………………………………………………………………
Zad. 1 Wyznacz kierunek północny za pomocą kompasu .
Zad. 2 Zorientuj mapę za pomocą kompasu.
Zad. 3 Odszukaj na mapie miejsca w którym się znajdujesz .
Zad. 4 Mapa – Plan miasta Łęczna :
- wypisz nazwy ulic jakimi przejdziesz podczas rajdu od szkoły ,obok kościoła Św. Barbary, szkoły podstawowej nr 4 do parkingu przy lesie
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
- podaj kierunki geograficzne w jakich będziesz się poruszał …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- wypisz nazwy obiektów mijanych po drodze ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Zad. 5 Mapa- Powiat Łęczyński :
- oblicz , korzystając ze skali mapy długość trasy rajdu (km) , w linii prostej ,od szkoły do zakola rzeki Wieprz w okolicach lasu ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
KARTA PRACY NR 2
Zad. 1 Stoisz na moście twarzą w kierunku płynięcia rzeki :
- narysuj bieg rzeki , zaznacz most
- zaznacz strzałką nurt rzeki
- kreskami pionowymi brzeg erozyjny
- kropkami miejsce akumulacji
- literą P – prawy brzeg
- literą L- lewy brzeg
Zad.2 Określ barwę, zapach i klarowność wody :
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Wskazówka : opisując cechy wody, wykorzystaj następujące określenia :
Barwa- bezbarwna, żółta, brunatna, zielona
Zapach- chloru, gnijących roślin, bez zapachu
Klarowność- przezroczysta, słabo mętna, mętna z zawiesiną, bardzo mętna
Zad.3 Określ za pomocą papierków PH wody ………………………………………………………………………………….