Dodaj publikację
Autor
Barbara Głogowska-Gryziecka
Data publikacji
2010-08-23
Średnia ocena
0,00
Pobrań
11

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Tekst dotyczy prozy Stefana Chwina, którego twórczość popularyzuję wśród młodzieży licealnej.
 Pobierz (doc, 32,0 KB)

Podgląd treści


Prowadzący: mgr Barbara Głogowska-Gryziecka

Temat: Losy Jakuba – bohatera ,,Złotego pelikana” Stefana Chwina- interpretowane jako wynik jego życiowych decyzji.

1.      Cele lekcji:
a)      Ogólny: rozwijanie w uczniach umiejętności sprawnego posługiwania się językiem ojczystym w mowie i piśmie, kształtowanie zdolności odbioru i oceny tekstów kultury współczesnej, rozbudzanie zainteresowań czytelniczych.
b)     Cele operacyjne:
-uczeń wie, kim jest Stefan Chwin, potrafi wymienić przynajmniej jeden utwór tego pisarza;
-uczeń potrafi przedstawić bohatera utworu;
-uczeń potrafi scharakteryzować Jakuba.
2.      Zastosowane metody : wykład, dyskusja, wizualizacja.
3.      Formy pracy : indywidualna i zbiorowa.
4.      Materiały i środki dydaktyczne : prezentacja multimedialna, karta pracy przygotowana przez nauczyciela, Złoty pelikan S. Chwina.
5.      Bibliografia :

S. Chwin, Złoty pelikan, Wyd. ,,TYTUŁ”, Gdańsk 2003.

Z. Uryga, Godziny polskiego, Kraków 1993.

M. Jędrychowska, Lektura a kultura, Warszawa 1997.

Lekcja właściwa
1.      Przedstawienie celów lekcji, tematu formy pracy, zadań do wykonania.
2.      Przybliżenie sylwetki pisarza przez wybranego wcześniej ucznia (5.min.prezentacja multimedialna).
3.      Wprowadzenie do utworu (wspólna praca uczniów).
4. Praca indywidualna z fragmentami Złotego pelikana na podstawie arkusza z zagadnieniami.

5. Relacjonowanie pracy indywidualnej uczniów.

6. Podsumowanie.

7. Zadanie pracy domowej: Zapisz w formie wypracowania przemyślenia, jakie zamieściłeś/zamieściłaś w arkuszu.

8. Ocenienie pracy uczniów podczas lekcji.

Akusz ucznia: …………………………………………………………

Losy Jakuba – bohatera Złotego pelikana Stefana Chwina, zinterpretuj jako wynik jego życiowych decyzji. Rozważania przeprowadź na podstawie znajomości całości dzieła. Pracuj według schematu:

I. Umiejscowienie fragmentu w utworze.
Przedstawienie bohatera.
II. Portretowanie Jakuba wynikające z podjętych decyzji.
Jakub jako:

1. dziecko i student;
2. pracownik naukowy;
3. mąż;

4. złodziej;

5. bezdomny;

6. zakochany mężczyzna.

III. Ocena postępowania bohatera.

IV. Wnioski.