Dodaj publikację
Autor
Barbara Głogowska-Gryziecka
Data publikacji
2010-08-23
Średnia ocena
0,00
Pobrań
143

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Przedstawiony projekt to program nauczania fakultatywnego dla maturzystów.
 Pobierz (doc, 34,0 KB)

Podgląd treści


Barbara Głogowska-Gryziecka

Projekt programu nauczania fakultatywnego z języka polskiego dla klas maturalnych.
 
1. Przeprowadzenie zajęć powtórzeniowych, uwzględniających standardy egzaminacyjne, które wypadły najsłabiej:
 
|  |    |Przewidywana liczba godzin |
|Lp. |Tematy i zagadnienia tematyczne proponowanych ćwiczeń:   |i forma realizacji |
| |  | |
|1. |Zajęcia podsumowujące znajomość prądów   literackich i artystycznych, autorów |  |
| |poszczególnych epok,   bohaterów literackich (wykorzystanie wiedzy teoretycznej w |Podczas każdej lekcji (25 godzin) |
| |praktyce –wypowiedzi ustne). | |
|2. |Charakterystyka postaci literackich (gromadzenie synonimów, poprawne argumentowanie |Podczas analizy: lektury |
|  |sądów). |( w trakcie lekcji) i w trakcie |
| | |wypełniania arkusza |
| | |maturalnego(15godzin)   |
|3. |Ćwiczenia w czytaniu ze zrozumieniem (teksty literackie, publicystyczne, filozoficzne).|Podczas lekcji – 4 godziny w tygodniu |
|  | | |
|4. |Ćwiczenia przygotowujące do tworzenia własnego tekstu, rozprawki (plany wydarzeń, mapy |Podczas lekcji (8godzin), w pracach |
| |myśli, notatki) uwzględniające poprawne argumentowanie i wyciąganie wniosków. |domowych -3x w tygodniu |
|5. |Ćwiczenia usprawniające i kształtujące poprawne wypowiadanie się w |  |
| |piśmie(uwzględnienie: komunikacyjności językowej, składniowej, poprawności |1 wypracowanie maturalne na dwa |
| |frazeologicznej i fleksyjnej oraz stylu wypowiedzi). |tygodnie, pozostałe prace pisemne(opis,|
| | |charakterystyka, opowiadanie)-1 x w |
| | |tygodniu. |

 
2. Praca z arkuszami egzaminacyjnymi (15 godzin od 11.01-15.04.2010-1 x w tygodniu).
3. Prace domowe, prace dodatkowe (np. projekty uczniowskie) uwzględniające standardy maturalne(1 krótka wypowiedz pisemna lub arkusz maturalny 1x w tygodniu).
4. Stosowanie metod i form pracy pod kątem zwiększenia samodzielności uczniów  
w uzyskiwaniu i tworzeniu informacji oraz planowaniu i organizacji własnego dociekania, analizowania i argumentowania wypowiedzi (przede wszystkim w formie pisemnej).
5. Przygotowanie i przeprowadzenie prac pisemnych po każdym dziale tematycznym wzorujących się na arkuszach maturalnych (testy opierające się na tekście, np. publicystycznym, filozoficznym, literackim), które sprawdzają stopień opanowania powtarzanych wiadomości i umiejętności (rekapitulacja wiedzy o epokach literackich: 16 II-starożytność, średniowiecze, renesans; 23 II-barok, oświecenie, 25 II-romantyzm, pozytywizm, 4 III-Młoda Polska i 20-lecie międzywojenne, 19 III-współczesność).