Dodaj publikację
Autor
Barbara Głogowska-Gryziecka
Data publikacji
2010-08-23
Średnia ocena
5,00
Pobrań
107

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Cel ogólny lekcji: rozwijanie w uczniach umiejętności sprawnego posługiwania się językiem ojczystym w mowie i piśmie, kształtowanie zdolności odbioru i oceny tekstów kultury.
 Pobierz (doc, 32,0 KB)

Podgląd treści


Temat: Motyw śmierci w poezji Zbigniewa Herberta.

1.      Cele lekcji:
a)      Ogólny: rozwijanie w uczniach umiejętności sprawnego posługiwania się językiem ojczystym w mowie i piśmie, kształtowanie zdolności odbioru i oceny tekstów kultury.
b)     Cele operacyjne:
-uczeń potrafi wskazać w wierszu środki artystyczne;
-uczeń potrafi wymienić przynajmniej dwa nawiązania do innych tekstów kultury, które pojawiły się w wierszu;
- uczeń potrafi opisać wybrany przez siebie obraz przedstawiający motyw śmierci.

2.      Zastosowane metody : wizualizacja, mapa mentalna, praca z tekstem.
3.      Formy pracy : indywidualna i zbiorowa.
4.      Materiały i środki dydaktyczne : prezentacja multimedialna, karta pracy przygotowana przez nauczyciela, tekst wiersza, obrazy przestawiające wizerunki śmierci.
5. Czas pracy: dwie godziny lekcyjne.

Lekcja właściwa:
1. Przybliżenie sylwetki poety.
2. Odczytanie wiersza ,,Brzeg”.
3. Odwołanie się do mitycznego kontekstu rzeki, Charona, obola.
4. Charakterystyka bohatera utworu.
5. Omówienie kompozycji i budowy tekstu.
6. Przedstawienie elementów krajobrazu i nastroju utworu.
7. Zaprezentowanie Charona i jego zachowania.
8. Wyjaśnienie tytułu wiersza i jego związku z treścią utworu.
9. Przywołanie kontekstów kulturowych obecnych w liryku.
10. Obejrzenie motywu śmierci zapisanego w obrazach różnych kultur i epok. Zestawienie wybranego przez ucznia dzieła sztuki z wierszem Z. Herberta. Zapisanie skojarzeń w formie mapy mentalnej.
11. Wnioski: Śmierć, czyli rozstanie duszy z ciałem pozostaje niezależne od czasu, człowieka, historii. Zgon człowieka nie ma wpływu na bieg natury. Istocie ludzkiej od zawsze towarzyszy lęk, niepokój, gdy myśli o śmierci.

Dla ucznia:
1. Przemyślenia odnoszące się do wiersza ,,Brzeg” zapisz w tabeli.
|Bohater |Ona (ta dusza) wyjmuje obola, wsiada do |/przemyślenia własne/ |
| |łodzi; | |
| | | |
|Charon |Czeka nad brzegiem rzeki, zarzuca sznur na | |
| |gałąź; | |
| | | |
|Krajobraz |Nie jest to niebo; cisza- ,,żeby choć | |
| |księżyc” albo… | |
| | | |

2. Wybierz jeden z obrazów przedstawiających motyw śmierci i zestaw go z wierszem Zbigniewa Herberta (w formie mapy mentalnej).