Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat: Motyw śmierci w poezji Zbigniewa Herberta.
1. Cele lekcji:
a) Ogólny: rozwijanie w uczniach umiejętności sprawnego posługiwania się językiem ojczystym w mowie i piśmie, kształtowanie zdolności odbioru i oceny tekstów kultury.
b) Cele operacyjne:
-uczeń potrafi wskazać w wierszu środki artystyczne;
-uczeń potrafi wymienić przynajmniej dwa nawiązania do innych tekstów kultury, które pojawiły się w wierszu;
- uczeń potrafi opisać wybrany przez siebie obraz przedstawiający motyw śmierci.
2. Zastosowane metody : wizualizacja, mapa mentalna, praca z tekstem.
3. Formy pracy : indywidualna i zbiorowa.
4. Materiały i środki dydaktyczne : prezentacja multimedialna, karta pracy przygotowana przez nauczyciela, tekst wiersza, obrazy przestawiające wizerunki śmierci.
5. Czas pracy: dwie godziny lekcyjne.
Lekcja właściwa:
1. Przybliżenie sylwetki poety.
2. Odczytanie wiersza ,,Brzeg”.
3. Odwołanie się do mitycznego kontekstu rzeki, Charona, obola.
4. Charakterystyka bohatera utworu.
5. Omówienie kompozycji i budowy tekstu.
6. Przedstawienie elementów krajobrazu i nastroju utworu.
7. Zaprezentowanie Charona i jego zachowania.
8. Wyjaśnienie tytułu wiersza i jego związku z treścią utworu.
9. Przywołanie kontekstów kulturowych obecnych w liryku.
10. Obejrzenie motywu śmierci zapisanego w obrazach różnych kultur i epok. Zestawienie wybranego przez ucznia dzieła sztuki z wierszem Z. Herberta. Zapisanie skojarzeń w formie mapy mentalnej.
11. Wnioski: Śmierć, czyli rozstanie duszy z ciałem pozostaje niezależne od czasu, człowieka, historii. Zgon człowieka nie ma wpływu na bieg natury. Istocie ludzkiej od zawsze towarzyszy lęk, niepokój, gdy myśli o śmierci.
Dla ucznia:
1. Przemyślenia odnoszące się do wiersza ,,Brzeg” zapisz w tabeli.
|Bohater |Ona (ta dusza) wyjmuje obola, wsiada do |/przemyślenia własne/ |
| |łodzi; | |
| | | |
|Charon |Czeka nad brzegiem rzeki, zarzuca sznur na | |
| |gałąź; | |
| | | |
|Krajobraz |Nie jest to niebo; cisza- ,,żeby choć | |
| |księżyc” albo… | |
| | | |
2. Wybierz jeden z obrazów przedstawiających motyw śmierci i zestaw go z wierszem Zbigniewa Herberta (w formie mapy mentalnej).