Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
betim112, 2010-08-25
dziekuje, bardzo przydatny materiał
PROJEKT BADAWCZY
SSAKI – ORGANIZMY WSZECHSTRONNIE PRZYSTOSOWANE DO ŚRODOWISKA
[pic]
KLASA VI
Wstęp
Metoda projektu rozwija samodzielne myślenie i kreatywność uczniów. Wymaga od nich samodzielnego poszukiwania rozwiązania danego tematu.
Po wykonaniu projektu przez klasę następuje jego prezentacja i ocena. Doświadczenia zdobyte przy samodzielnym wyszukiwaniu informacji w różnych źródłach gwarantują, że wiedza, którą zdobędą jest lepiej zapamiętana i zintegrowana, bowiem samodzielność pociąga za sobą większe zaangażowanie. Nauczyciel czuwa nad prawidłową realizacją projektu.
Cel główny – poznanie ssaków
Cele szczegółowe:
- uczeń zna środowisko życia ssaków
- uczeń przedstawia rozmieszczenie ssaków na mapie świata
- uczeń zna przystosowania ssaków do środowiska życia
- uczeń charakteryzuje wygląd zewnętrzny ssaka
- uczeń wymienia pokarmy i sposoby ich spożywania przez ssaki
- uczeń zna sposób rozmnażania ssaków
- uczeń omawia znaczenie ssaków w przyrodzie i gospodarce człowieka
- uczeń wymienia ssaki chronione i te które są zagrożeniem dla człowieka
- uczeń wykonuje model ssaka dowolną techniką
- uczeń potrafi przygotować krótką notatkę
- uczeń tworzy gazetkę ścienną o ssakach
- uczeń pracuje w grupie, podejmuje decyzje grupowe, rozwiązuje konflikty, wyraża własne opinie i słucha opinii innych, dokonuje selekcji informacji, dokonuje oceny grupy i samooceny
Tematy szczegółowe:
Grupa I :Poznajemy torbacze
Grupa II : Poznajemy ssaki owadożerne
Grupa III : Poznajemy ssaki drapieżne
Grupa IV : Poznajemy ssaki parzystokopytne
Grupa V : Poznajemy ssaki nieparzystokopytne
Grupa VI : Poznajemy ssaki naczelne
Grupa VII : Poznajemy płetwonogie
Grupa VIII : Poznajemy walenie
Grupa IX : Poznajemy nietoperze
Grupa X : Poznajemy gryzonie
Grupa XI : Poznajemy zajęczaki
Grupa XII : Poznajemy stekowce
Instrukcja do realizacji projektu
Temat: Poznajemy……………….
I Zadania do wykonania:
1. Zbierz ilustracje wylosowanych ssaków(zdjęcia, rysunki, widokówki, wydruki z komputera, ksero itp.)
2. Zgromadź informacje z dostępnych źródeł dotyczące :
- środowiska życia podanych ssaków
- wyglądu zewnętrznego (pokrycie ciała, budowa kończyn, przystosowania do środowiska życia w budowie)
- rodzaju pokarmu, który spożywają (sposób zdobywania pokarmu)
- sposobu rozmnażania
- znaczenia tych ssaków w przyrodzie, o znaczeniu i zagrożeniach dla człowieka
- ochrony tych ssaków
- ciekawostek (np. jak długo żyje itp.)
3. Przedstaw na mapie świata rozmieszczenie podanych gatunków ssaków
- sporządź mapę konturową świata (format A4)
- opracuj legendę do mapy
4. Wykonaj model ssaka dowolną techniką, podkreślając charakterystyczną cechę omawianych zwierząt
5. Przygotuj krótką notatkę do zeszytu dla klasy
6. Zadania 1, 2, 3 wykonajcie na oddzielnych kartkach, które stworzą gazetkę ścienną
7. Przygotujcie prezentację, wykorzystując wcześniej zgromadzone i wykonane materiały
II Czas wykonania – 4 tygodnie, konsultacje z nauczycielem 1 raz w tygodniu.
III Sposób i czas prezentacji:
• Grupa prezentuje swoją pracę na lekcji przyrody (2 jednostki lekcyjne) w ciągu 10 minut.
• Zgromadzone materiały grupa przyczepia ...