Dodaj publikację
Autor
Anna Maciejewska
Data publikacji
2010-08-23
Średnia ocena
5,00
Pobrań
350

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Publikacja przedstawia szczegółową instrukcję realizacji projektu badawczego. Można ją wykorzystać na lekcjach przyrody lub biologii.
 Pobierz (doc, 153,0 KB)

Komentarze

betim112, 2010-08-25

dziekuje, bardzo przydatny materiał

Podgląd treści


PROJEKT BADAWCZY

SSAKI – ORGANIZMY WSZECHSTRONNIE PRZYSTOSOWANE DO ŚRODOWISKA

[pic]

KLASA VI

Wstęp
Metoda projektu rozwija samodzielne myślenie i kreatywność uczniów. Wymaga od nich samodzielnego poszukiwania rozwiązania danego tematu.
Po wykonaniu projektu przez klasę następuje jego prezentacja i ocena. Doświadczenia zdobyte przy samodzielnym wyszukiwaniu informacji w różnych źródłach gwarantują, że wiedza, którą zdobędą jest lepiej zapamiętana i zintegrowana, bowiem samodzielność pociąga za sobą większe zaangażowanie. Nauczyciel czuwa nad prawidłową realizacją projektu.

Cel główny – poznanie ssaków

Cele szczegółowe:
- uczeń zna środowisko życia ssaków
- uczeń przedstawia rozmieszczenie ssaków na mapie świata
- uczeń zna przystosowania ssaków do środowiska życia
- uczeń charakteryzuje wygląd zewnętrzny ssaka
- uczeń wymienia pokarmy i sposoby ich spożywania przez ssaki
- uczeń zna sposób rozmnażania ssaków
- uczeń omawia znaczenie ssaków w przyrodzie i gospodarce człowieka
- uczeń wymienia ssaki chronione i te które są zagrożeniem dla człowieka
- uczeń wykonuje model ssaka dowolną techniką
- uczeń potrafi przygotować krótką notatkę
- uczeń tworzy gazetkę ścienną o ssakach
- uczeń pracuje w grupie, podejmuje decyzje grupowe, rozwiązuje konflikty, wyraża własne opinie i słucha opinii innych, dokonuje selekcji informacji, dokonuje oceny grupy i samooceny

Tematy szczegółowe:
Grupa I :Poznajemy torbacze
Grupa II : Poznajemy ssaki owadożerne
Grupa III : Poznajemy ssaki drapieżne
Grupa IV : Poznajemy ssaki parzystokopytne
Grupa V : Poznajemy ssaki nieparzystokopytne
Grupa VI : Poznajemy ssaki naczelne
Grupa VII : Poznajemy płetwonogie
Grupa VIII : Poznajemy walenie
Grupa IX : Poznajemy nietoperze
Grupa X : Poznajemy gryzonie
Grupa XI : Poznajemy zajęczaki
Grupa XII : Poznajemy stekowce

Instrukcja do realizacji projektu

Temat: Poznajemy……………….

I Zadania do wykonania:
1. Zbierz ilustracje wylosowanych ssaków(zdjęcia, rysunki, widokówki, wydruki z komputera, ksero itp.)
2. Zgromadź informacje z dostępnych źródeł dotyczące :
- środowiska życia podanych ssaków
- wyglądu zewnętrznego (pokrycie ciała, budowa kończyn, przystosowania do środowiska życia w budowie)
- rodzaju pokarmu, który spożywają (sposób zdobywania pokarmu)
- sposobu rozmnażania
- znaczenia tych ssaków w przyrodzie, o znaczeniu i zagrożeniach dla człowieka
- ochrony tych ssaków
- ciekawostek (np. jak długo żyje itp.)
3. Przedstaw na mapie świata rozmieszczenie podanych gatunków ssaków
- sporządź mapę konturową świata (format A4)
- opracuj legendę do mapy
4. Wykonaj model ssaka dowolną techniką, podkreślając charakterystyczną cechę omawianych zwierząt
5. Przygotuj krótką notatkę do zeszytu dla klasy
6. Zadania 1, 2, 3 wykonajcie na oddzielnych kartkach, które stworzą gazetkę ścienną
7. Przygotujcie prezentację, wykorzystując wcześniej zgromadzone i wykonane materiały

II Czas wykonania – 4 tygodnie, konsultacje z nauczycielem 1 raz w tygodniu.

III Sposób i czas prezentacji:
• Grupa prezentuje swoją pracę na lekcji przyrody (2 jednostki lekcyjne) w ciągu 10 minut.
• Zgromadzone materiały grupa przyczepia ...