Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
mariaki7, 2011-05-26
Bardzo przydatny materiał.
Opracowała: mgr Bożena Okupniczak
TEMAT: Doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem w klasach młodszych.
Czytanie jest jedną z form komunikowania się i opanowania sztuki czytania, jest niezbędne do funkcjonowania istoty myślącej, wrażliwej, twórczej, umiejącej dostrzec rzeczywiście sprawy istotne.
Nauka czytania obowiązuje już dzieci 6-letnie. W pierwszym etapie kształtuje się gotowość do nauki czytania, w drugim uczy się czytania wyrazów o prostej budowie fonetycznej, aby na początku klasy I dzieci opanowały już technikę czytania. Następnie rozpoczyna się etap doskonalenia umiejętności czytania pod względem techniki i rozumienia tekstów czytanych głośno i cicho.
Podstawowym warunkiem skutecznej pracy dydaktyczno-wychowawczej jest określony poziom umiejętności czytania ze zrozumieniem. Wczesne i sprawne opanowanie tej umiejętności ułatwia pokonywanie trudności w procesach przyswajania, pogłębiania i utrwalania wiedzy. A przecież podstawowe wiadomości i umiejętności zdobyte w pierwszych latach nauki szkolnej mają decydujący wpływ na dalsze powodzenie szkolne dziecka. Decyduje o stopniu jego przygotowania do samokształcenia.
Rozumienie czytanej treści jest zasadniczym celem czytania.
Nauczyć dziecko czytać – to otworzyć przed nim drogę rozwoju umysłowego. Opanowanie cichego czytania ze zrozumieniem warunkuje powodzenie szkolne i życiowe dziecka. Ułatwia bowiem naukę już w klasach początkowych i przygotowuje do systematycznej nauki w klasach następnych.
Efektywne uczenie się daje dodatkową satysfakcję, zadowolenie z łatwiejszego i szybkiego opanowania materiału. Sprzyja to z kolei rozwojowi dalszych zainteresowań i motywacji związanych z doskonaleniem techniki czytania. Uczeń, który ma trudności ze zrozumieniem tego, co czyta, nie może liczyć na wewnętrzną nagrodę. Może to wpłynąć na ukształtowanie się negatywnej postawy wobec zadań, niechęć do tekstu jako źródła wiedzy. Osłabi to jego zainteresowania czytelnicze.
Aby temu zapobiec, należy podjąć systematyczną pracę nad kształtowaniem tej umiejętności już od klasy pierwszej.
Przed rozpoczęciem czytania należy wzbudzić w uczniu potrzebę czytania, wytworzyć na tyle mocną motywację, aby chciał on czytać samodzielnie i starał się zrozumieć czytane zdania.
Rozumienie treści tekstu jest umiejętnością, którą zdobywa się stopniowo, głównie w miarę postępów w zakresie techniki czytania.
Ale już dziecko w wieku przedszkolnym powinno być świadome tego, że czyta się po to, by się czegoś z tekstu dowiedzieć. Aby tę umiejętność uzyskać jak najszybciej, należy stosować odpowiednie metody, ściśle odpowiadające właściwościom psychicznym dziecka. Najodpowiedniejsze więc będą metody o charakterze zabawowym, wsparte działaniem, manipulowaniem, a więc głównie gry i zabawy dydaktyczne: układanie kartoników, obrazków, alfabetu ruchomego, rysowanie, uzupełnianie - wspierają i dynamizują procesy myślowe dziecka. W klasach początkowych umiejętność tę nabywa się w wyniku wielorakich i systematycznych ćwiczeń. Należy je od początku podporządkować rozumieniu sensu czytanego tekstu.
Ćwiczenia wdrażające do czytania ze ...