Dodaj publikację
Autor
Barbara Głogowska-Gryziecka
Data publikacji
2010-08-30
Średnia ocena
0,00
Pobrań
33

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Dorosły i dziecko w konstruowanym świecie liryków Andrzeja Bursy.
 Pobierz (doc, 28,0 KB)

Podgląd treści


Barbara Głogowska-Gryziecka
Temat zajęć: Dorosły i dziecko w konstruowanym świecie liryków Andrzeja Bursy.
1.     Cele lekcji:
a) Ogólny: rozwijanie w uczniach umiejętności sprawnego posługiwania się językiem ojczystym w mowie i piśmie, kształtowanie zdolności odbioru poezji.
b)  Cele operacyjne:
- uczeń potrafi scharakteryzować przedstawiony w wierszu świat dorosłego i dziecka;
-uczeń potrafi wskazać środki artystyczne i omówić ich rolę w utworze;
2.   Zastosowane metody : burza mózgów, dyskusja, mapa myśli, praca z tekstem.
3.   Formy pracy : indywidualna i zbiorowa.
4.   Materiały i środki dydaktyczne: kserokopie wiersza, kartony oraz kolorowe długopisy.

Lekcja właściwa
Temat: Dorosły i dziecko w konstruowanym świecie liryków Andrzeja Bursy.

1. Zapoznanie uczniów z celami lekcji.

2. Przybliżenie sylwetki twórcy.

3. Praca z wierszem ,,Uwaga dramat”(można przedstawić utwór w formie graficznej zapisując na dużych kartonach odpowiednie strofy kolorowymi pisakami).

STATYSTYCZNY, MAŁY, SZARY CZŁOWIEK

,,zapłonął wielką miłością”

I oto: ,,UWAGA DRAMAT”

a) Rozważania wokół tytułu.

b) Charakteryzowanie bohatera przedstawionego w utworze – gromadzenie cech (mapa myśli).

c) Omówienie środków artystycznych obecnych w utworze.

d) Określenie miejsca człowieka w świecie przedstawionym.

e) Opisanie otoczenia, w jakim znajduje się bohater dramatu.

f) Przedstawienie sytuacji życiowej bohatera i innych podobnych do niego ludzi.

4. Podsumowanie: Próba odpowiedzi na pytania:

-dlaczego dramatem jest to, co zmienia wegetację człowieka w życie?

-dlaczego miłość okazuje się być ludzkim dramatem?

-dlaczego w szarej rzeczywistości nie ma miejsca dla człowieka, który zapłonął miłością?