Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Barbara Głogowska-Gryziecka
Temat zajęć: Dorosły i dziecko w konstruowanym świecie liryków Andrzeja Bursy.
1. Cele lekcji:
a) Ogólny: rozwijanie w uczniach umiejętności sprawnego posługiwania się językiem ojczystym w mowie i piśmie, kształtowanie zdolności odbioru poezji.
b) Cele operacyjne:
- uczeń potrafi scharakteryzować przedstawiony w wierszu świat dorosłego i dziecka;
-uczeń potrafi wskazać środki artystyczne i omówić ich rolę w utworze;
2. Zastosowane metody : burza mózgów, dyskusja, mapa myśli, praca z tekstem.
3. Formy pracy : indywidualna i zbiorowa.
4. Materiały i środki dydaktyczne: kserokopie wiersza, kartony oraz kolorowe długopisy.
Lekcja właściwa
Temat: Dorosły i dziecko w konstruowanym świecie liryków Andrzeja Bursy.
1. Zapoznanie uczniów z celami lekcji.
2. Przybliżenie sylwetki twórcy.
3. Praca z wierszem ,,Uwaga dramat”(można przedstawić utwór w formie graficznej zapisując na dużych kartonach odpowiednie strofy kolorowymi pisakami).
STATYSTYCZNY, MAŁY, SZARY CZŁOWIEK
,,zapłonął wielką miłością”
I oto: ,,UWAGA DRAMAT”
a) Rozważania wokół tytułu.
b) Charakteryzowanie bohatera przedstawionego w utworze – gromadzenie cech (mapa myśli).
c) Omówienie środków artystycznych obecnych w utworze.
d) Określenie miejsca człowieka w świecie przedstawionym.
e) Opisanie otoczenia, w jakim znajduje się bohater dramatu.
f) Przedstawienie sytuacji życiowej bohatera i innych podobnych do niego ludzi.
4. Podsumowanie: Próba odpowiedzi na pytania:
-dlaczego dramatem jest to, co zmienia wegetację człowieka w życie?
-dlaczego miłość okazuje się być ludzkim dramatem?
-dlaczego w szarej rzeczywistości nie ma miejsca dla człowieka, który zapłonął miłością?