Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Barbara Głogowska-Gryziecka
Temat: Gra z czytelnikiem w ,,Dzienniku dla dorosłych” Stefana Chwina.
1. Cele lekcji:
a) Ogólny: rozwijanie w uczniach umiejętności sprawnego posługiwania się językiem ojczystym w mowie i piśmie, kształtowanie zdolności odbioru i oceny tekstów kultury współczesnej, rozbudzanie zainteresowań czytelniczych.
b) Cele operacyjne:
-uczeń wie, kim jest Stefan Chwin, potrafi wymienić przynajmniej jeden utwór tego pisarza;
-uczeń potrafi wyjaśnić pojęcia: dziennik, pamiętnik, quasi-pamiętnik, ironia.
2. Zastosowane metody : wizualizacja, burza mózgów, dyskusja, praca z tekstem.
3. Formy pracy : indywidualna i zbiorowa.
4. Materiały i środki dydaktyczne: karta pracy oraz prezentacja multimedialna przygotowana przez nauczyciela, słowniki, czasopisma literackie.
Lekcja właściwa
Temat: Gra z czytelnikiem w ,,Dzienniku dla dorosłych” Stefana Chwina.
1. Zapoznanie uczniów z celem i przebiegiem lekcji.
2. Rozdanie kart pracy z fragmentami tekstu ,,Dziennika dla dorosłych”, objaśnienie zadań skonstruowanych dla uczniów.
3. Przedstawienie sylwetki pisarza i jego miejsca we współczesnej literaturze polskiej (prezentacja multimedialna).
4. Sprawozdanie z przebiegu pracy indywidualnej.
5. Podsumowanie zajęć i ocena pracy uczniów.
Zadania dla ucznia:
1. W oparciu o dostępne źródła przedstaw sylwetkę Stefana Chwina w 10 zdaniach.
2. Wyjaśnij terminy:
a) Dziennik-
b) Pamiętnik-
c) Quasi-pamiętnik-
d) Konwencja literacka-
e) Ironia-
f) Humor-
g) ,,Gra autystyczna”-
3. Wyjaśnij, na czym polega -zdaniem Stefana Chwina- rola współczesnego pisarza.
4. Za pomocą równoważników zdań zrekonstruuj proces tworzenia dzieła, o jakim mówi autor Hanemanna.
5. W oparciu o wybrane źródło przedstaw wpływ Witolda Gombrowicza na współczesną literaturę.