Dodaj publikację
Autor
Barbara Głogowska-Gryziecka
Data publikacji
2010-08-30
Średnia ocena
0,00
Pobrań
52

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Tekst dotyczy twórczości Stefana Chwina.
 Pobierz (doc, 28,0 KB)

Podgląd treści


Barbara Głogowska-Gryziecka
Temat: Gra z czytelnikiem w ,,Dzienniku dla dorosłych” Stefana Chwina.

1.      Cele lekcji:
a)  Ogólny: rozwijanie w uczniach umiejętności sprawnego posługiwania się językiem ojczystym w mowie i piśmie, kształtowanie zdolności odbioru i oceny tekstów kultury współczesnej, rozbudzanie zainteresowań czytelniczych.
b)  Cele operacyjne:
-uczeń wie, kim jest Stefan Chwin, potrafi wymienić przynajmniej jeden utwór tego pisarza;
-uczeń potrafi wyjaśnić pojęcia: dziennik, pamiętnik, quasi-pamiętnik, ironia.
2.   Zastosowane metody : wizualizacja, burza mózgów, dyskusja, praca z tekstem.
3.   Formy pracy : indywidualna i zbiorowa.
4.   Materiały i środki dydaktyczne: karta pracy oraz prezentacja multimedialna przygotowana przez nauczyciela, słowniki, czasopisma literackie.

Lekcja właściwa

Temat: Gra z czytelnikiem w ,,Dzienniku dla dorosłych” Stefana Chwina.

1. Zapoznanie uczniów z celem i przebiegiem lekcji.

2. Rozdanie kart pracy z fragmentami tekstu ,,Dziennika dla dorosłych”, objaśnienie zadań skonstruowanych dla uczniów.

3. Przedstawienie sylwetki pisarza i jego miejsca we współczesnej literaturze polskiej (prezentacja multimedialna).

4. Sprawozdanie z przebiegu pracy indywidualnej.

5. Podsumowanie zajęć i ocena pracy uczniów.

Zadania dla ucznia:

1. W oparciu o dostępne źródła przedstaw sylwetkę Stefana Chwina w 10 zdaniach.

2. Wyjaśnij terminy:

a) Dziennik-

b) Pamiętnik-

c) Quasi-pamiętnik-

d) Konwencja literacka-

e) Ironia-

f) Humor-

g) ,,Gra autystyczna”-

3. Wyjaśnij, na czym polega -zdaniem Stefana Chwina- rola współczesnego pisarza.

4. Za pomocą równoważników zdań zrekonstruuj proces tworzenia dzieła, o jakim mówi autor Hanemanna.

5. W oparciu o wybrane źródło przedstaw wpływ Witolda Gombrowicza na współczesną literaturę.