Dodaj publikację
Autor
Barbara Głogowska-Gryziecka
Data publikacji
2010-08-30
Średnia ocena
0,00
Pobrań
35

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Tekst dotyczy twórczości Andrzeja Bursy.
 Pobierz (doc, 32,5 KB)

Podgląd treści


Barbara Głogowska-Gryziecka
Temat zajęć: Nastrojowość wierszy Andrzeja Bursy /na przykładzie ,,Zgaśnij księżycu”/.
1.     Cele lekcji:
a) Ogólny: rozwijanie w uczniach umiejętności sprawnego posługiwania się językiem ojczystym w mowie i piśmie, kształtowanie zdolności odbioru i oceny tekstów kultury współczesnej, rozbudzanie zainteresowań czytelniczych.
b)  Cele operacyjne:
- uczeń potrafi wymienić przynajmniej jeden utwór poety;
-uczeń potrafi wskazać środki artystyczne i omówić ich rolę w utworze;
- uczeń umie opisać nastrój panujący w wierszu.
2.   Zastosowane metody : dyskusja, mapa mentalna, praca z tekstem.
3.   Formy pracy : indywidualna i zbiorowa.
4.   Materiały i środki dydaktyczne : karta pracy przygotowana przez nauczyciela.

Lekcja właściwa
Temat: Nastrojowość wierszy Andrzeja Bursy /na przykładzie ,,Zgaśnij księżycu”/.

1. Zapoznanie z celem lekcji.

2. Przybliżenie sylwetki twórcy.

3. Analiza tekstu utworu ,,Zgaśnij księżycu”.

Zadania dla ucznia:

1. Określ formę wiersza ,,Zgaśnij księżycu”.

2. Przedstaw jego budowę.

3. Opisz panujący w nim nastrój.

4. Zastanów się:

a) jaki utwór muzyczno-wokalny przypomina;

b) w jaki świat wprowadza odbiorcę pierwsza strofa;

c) jakimi epitetami określa miasto poeta;

d) do kogo zwraca się podmiot liryczny i za pomocą jakich środków wyrazu;

e) co czyni księżyc, dla kogo świeci;

f) jakimi epitetami posługuje się poeta tworząc księżycowy krajobraz;

g) nad rolą matki w tym utworze;

h) na czym polega zdradzieckie piękno świata w świetle księżyca;

i) w kim i dlaczego tkwi tęsknota;

j) dla kogo skonstruowana jest ta kołysanka;

k) dlaczego świat dorosłych i dzieci jest inny;

l) czym są doświadczenia w życiu człowieka;

m) dlaczego matka powinna zasłonić okno przed księżycem;

n) jaki jest ten zasłonięty świat dziecka;

o) co niepowtarzalnego skrywa w sobie księżyc.

5. Podsumowanie: w 5 zdaniach napisz, jaki przesłanie niesie ten wiersz. Jakie środki artystycznego wyrazu decydują o jego nastrojowości.

6. Zakończenie: ocena indywidualnej pracy uczniów.