Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Barbara Głogowska-Gryziecka
Temat zajęć: Nastrojowość wierszy Andrzeja Bursy /na przykładzie ,,Zgaśnij księżycu”/.
1. Cele lekcji:
a) Ogólny: rozwijanie w uczniach umiejętności sprawnego posługiwania się językiem ojczystym w mowie i piśmie, kształtowanie zdolności odbioru i oceny tekstów kultury współczesnej, rozbudzanie zainteresowań czytelniczych.
b) Cele operacyjne:
- uczeń potrafi wymienić przynajmniej jeden utwór poety;
-uczeń potrafi wskazać środki artystyczne i omówić ich rolę w utworze;
- uczeń umie opisać nastrój panujący w wierszu.
2. Zastosowane metody : dyskusja, mapa mentalna, praca z tekstem.
3. Formy pracy : indywidualna i zbiorowa.
4. Materiały i środki dydaktyczne : karta pracy przygotowana przez nauczyciela.
Lekcja właściwa
Temat: Nastrojowość wierszy Andrzeja Bursy /na przykładzie ,,Zgaśnij księżycu”/.
1. Zapoznanie z celem lekcji.
2. Przybliżenie sylwetki twórcy.
3. Analiza tekstu utworu ,,Zgaśnij księżycu”.
Zadania dla ucznia:
1. Określ formę wiersza ,,Zgaśnij księżycu”.
2. Przedstaw jego budowę.
3. Opisz panujący w nim nastrój.
4. Zastanów się:
a) jaki utwór muzyczno-wokalny przypomina;
b) w jaki świat wprowadza odbiorcę pierwsza strofa;
c) jakimi epitetami określa miasto poeta;
d) do kogo zwraca się podmiot liryczny i za pomocą jakich środków wyrazu;
e) co czyni księżyc, dla kogo świeci;
f) jakimi epitetami posługuje się poeta tworząc księżycowy krajobraz;
g) nad rolą matki w tym utworze;
h) na czym polega zdradzieckie piękno świata w świetle księżyca;
i) w kim i dlaczego tkwi tęsknota;
j) dla kogo skonstruowana jest ta kołysanka;
k) dlaczego świat dorosłych i dzieci jest inny;
l) czym są doświadczenia w życiu człowieka;
m) dlaczego matka powinna zasłonić okno przed księżycem;
n) jaki jest ten zasłonięty świat dziecka;
o) co niepowtarzalnego skrywa w sobie księżyc.
5. Podsumowanie: w 5 zdaniach napisz, jaki przesłanie niesie ten wiersz. Jakie środki artystycznego wyrazu decydują o jego nastrojowości.
6. Zakończenie: ocena indywidualnej pracy uczniów.