Dodaj publikację
Autor
Anna Maciejewska
Data publikacji
2010-09-06
Średnia ocena
0,00
Pobrań
229

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Przedmiotowy system oceniania z biologii dla uczniów gimnazjum.
 Pobierz (doc, 63,0 KB)

Podgląd treści

PRZEDMIOTOWY SYSTEM

OCENIANIA Z BIOLOGII

CELE PRZEDMIOTOWEGO SYSTEMU OCENIANIA

1. Sprawdzanie umiejętności posługiwania się wiedzą biologiczną w życiu codziennym w sytuacjach typowych i problemowych.
2. Sprawdzanie umiejętności praktycznych.
3. Kształtowanie umiejętności logicznego myślenia.
4. Kształtowanie postaw ucznia.
5. Wskazywanie uczniowi, jego rodzicom i nauczycielowi stanu wiedzy i umiejętności ucznia.
6. Pomoc w wyborze formy wyrównywania braków lub pokonywania trudności.
7. Udoskonalenie warsztatu pracy nauczyciela i jego sposobu oceniania.

FORMY OCENIANIA WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI UCZNIÓW

1. Obowiązkowe formy oceniania osiągnięć edukacyjnych:
a) odpowiedzi ustne
b) sprawdziany
c) kartkówki
d) zadania domowe
2. Nadobowiązkowe formy oceniania:
a) praca na lekcji
b) opracowanie prezentacji, referatu
c) zeszyt ćwiczeń
d) prace długoterminowe
e) udział w szkolnych i pozaszkolnych konkursach przedmiotowych
f) wykonanie pomocy dydaktycznej
g) uczestniczenie w zajęciach pozaszkolnych

Ad1. Obowiązkowe formy oceniania:
a) odpowiedzi ustne – oceniane według planów wynikowych i standardów wymagań egzaminacyjnych. Przy odpowiedzi ustnej obowiązuje znajomość materiału z 3 poprzednich lekcji.

b) Sprawdziany - oceniane według planów wynikowych i standardów wymagań egzaminacyjnych. Przeprowadzane po zakończeniu każdego działu, zapowiedziane co najmniej tydzień wcześniej, poprzedzone są lekcją powtórzeniową. Sprawdziany mogą zawierać zadanie dodatkowe na ocenę celującą.
• zadanie rozszerzonej odpowiedzi wymagające obliczeń, oceniane będą:
- metoda obliczenia
- poprawny wynik
- zapis odpowiedzi
• zadanie rozszerzonej odpowiedzi wymagające rozwiązania problemu za pomocą doświadczenia, oceniane będą:
- sformułowanie celu doświadczenia
- zaplanowanie przebiegu doświadczenia
- zapis obserwacji z doświadczenia
- zapis wniosków z doświadczenia
• zadania otwarte są przyporządkowane następującym zasadom oceniania
- jeśli uczeń popełnił błąd, całe zadanie, w którym się on znajduje, nie jest brane pod uwagę w czasie sprawdzania. Oznacza to również, że nie przyznajemy punktów karnych za błędy
- jeśli uczeń powinien, zgodnie z poleceniem wymienić (opisać, przedstawić) dwa elementy odpowiedzi, a prezentuje ich więcej – ocenie podlegają dwa pierwsze
- każda czynność ucznia jest punktowana systemem 0-1. 0 oznacza brak zaliczenia, 1 spełnienie określonego wymagania. Oznacza to jednocześnie, że nie przyznajemy ułamków punktu za niepełne rozwiązania.

c) kartkówki – oceniane według planów wynikowych i standardów wymagań egzaminacyjnych. Obowiązuje materiał z 3 poprzednich lekcji, kartkówki nie muszą być zapowiedziane.

d) zadania domowe – oceniane będą w zależności od rodzaju zadania (patrz sprawdziany)
• W przypadku gdy uczeń zdolny nie wykona zadania dodatkowego otrzymuje ocenę tylko za zadanie podstawowe

Ad 2. Nadobowiązkowe formy oceniania:

a) praca na lekcji – oceniana w postaci punktów dodatnich i ujemnych (trzy plusy oznaczają oceneę bardzo dobrą, trzy minusy oznaczają ocenę niedostateczną),
oceniane będą:
• aktywność podczas lekcji- odpowiedzi ustne
• zaangażowanie w pracę na lekcji
• samodzielność
• praca z różnego rodzaju środkami dydaktycznymi (np. tekst, tabela, wykres ...