Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Program edukacyjny
„ Jak podpalić banknot i go nie stracić
- czyli z chemią na Ty”
1. Diagnoza
W trakcie prowadzenia zajęć z chemii zauważyłam, że moim uczniom brakuje większej ilości doświadczeń, niż ta na którą pozwala realizacja programu w gimnazjum. Poza tym niektórym była potrzebna zachęta do bliższego poznania chemii. Chciałam również pokazać, jak wszechobecna jest w naszym życiu chemia i jak jej znajomość ułatwia nam życie. Postanowiłam poprowadzić zajęcia, na których uczniowie będą poznawać chemię z innej strony niż tą na lekcjach. Postanowiłam zorganizować zajęcia oparte głównie na doświadczeniach. Podparte jednak również wiedzą teoretyczną niezbędną do zrozumienia zachodzących zjawisk.
Charakterystyka programu, założenia dydaktyczne i wychowawcze
Program jest przeznaczony dla uczniów klas III posiadających już podstawy wiedzy teoretycznej niezbędnej do zrozumienia wykonywanych doświadczeń zainteresowanych chemią, lepszym przygotowaniem się do części matematyczno-przyrodniczej egzaminu gimnazjalnego oraz takich, którzy chcą się „pobawić chemią”. Wszyscy uczniowie będą wdrażani do twórczego myślenia, samodzielnego planowania i przeprowadzania eksperymentów chemicznych oraz do zachowania przy tym bezpieczeństwa i porządku. Realizacja zajęć ma również wzmocnić umiejętność pracy w grupie oraz odpowiedzialności za innych. Program wskaże uczniom , jak wiele sytuacji znanych z życia codziennego wymaga naszej znajomości praw i reguł poznanych na lekcjach chemii oraz jak wszechobecna jest chemia w naszym życiu.
Program przeznaczony jest do realizacji podczas spotkań 1 raz w tygodniu od września do maja.
Treści nauczania zawarte w programie są :
- zgodne z Podstawą programową kształcenia ogólnego w zakresie nauczania chemii w gimnazjum (Dz.U. z 2009 r. Nr 4, poz.17),
- zgodnie z aktualnym stanem wiedzy chemicznej oraz pozostałych przedmiotów przyrodniczych
- dostosowane do możliwości ucznia gimnazjum
Szczegółowe cele programu
Cele kształcenia.
Rozwijanie naturalnych zainteresowań chemią.
Kształtowanie umiejętności projektowania oraz wykonywania eksperymentów chemicznych oraz wyciągania z nich wniosków.
Rozwijanie umiejętności bezpiecznej pracy w pracowni chemicznej.
Kształtowanie umiejętności wyjaśniania zjawisk, obserwowanych w życiu, w oparciu o zdobytą wiedzę.
Rozwijanie umiejętności ilościowej interpretacji zjawisk chemicznych.
Wykształcenie umiejętności swobodnego i bezpiecznego przeprowadzania doświadczeń chemicznych.
Rozwijanie umiejętności wyszukiwania potrzebnych informacji
Przygotowanie do części matematyczno – przyrodniczej egzaminu gimnazjalnego.
Cele wychowawcze.
Uświadomienie uczniom obecności chemii w życiu codziennym.
Rozwijanie umiejętności samodzielnego poszukiwania dróg rozwiązywania.
Mobilizowanie do samodzielnej pracy.
Rozwijanie nawyku systematycznego uzupełniania wiedzy.
Kształtowanie zasad współpracy w grupie.
Kształtowanie nawyku dbałości o bezpieczeństwo własne i innych.
Kształtowanie postawy tolerancji.
Organizowanie w sposób twórczy czasu w weekend.
Materiał nauczania ze szczegółowymi celami edukacyjnymi
BHP pracowni i omówienie zasad pracy na zajęciach.
regulamin pracowni
zasady współpracy
reakcje wymiany
Szkło laboratoryjne i podstawowe techniki laboratoryjne.
sprzęt i szkło ...