Dodaj publikację
Autor
Beata Adamczyk
Data publikacji
2010-09-10
Średnia ocena
5,00
Pobrań
428

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program jest przeznaczony dla uczniów klas III posiadających już podstawy wiedzy teoretycznej niezbędnej do zrozumienia wykonywanych doświadczeń zainteresowanych chemią, lepszym przygotowaniem się do części matematyczno-przyrodniczej egzaminu gimnazjalnego oraz takich, którzy chcą się „pobawić chemią”.
 Pobierz (docx, 45,8 KB)

Podgląd treści

Program edukacyjny

„ Jak podpalić banknot i go nie stracić

- czyli z chemią na Ty”

1. Diagnoza

W trakcie prowadzenia zajęć z chemii zauważyłam, że moim uczniom brakuje większej ilości doświadczeń, niż ta na którą pozwala realizacja programu w gimnazjum. Poza tym niektórym była potrzebna zachęta do bliższego poznania chemii. Chciałam również pokazać, jak wszechobecna jest w naszym życiu chemia i jak jej znajomość ułatwia nam życie. Postanowiłam poprowadzić zajęcia, na których uczniowie będą poznawać chemię z innej strony niż tą na lekcjach. Postanowiłam zorganizować zajęcia oparte głównie na doświadczeniach. Podparte jednak również wiedzą teoretyczną niezbędną do zrozumienia zachodzących zjawisk.

Charakterystyka programu, założenia dydaktyczne i wychowawcze

Program jest przeznaczony dla uczniów klas III posiadających już podstawy wiedzy teoretycznej niezbędnej do zrozumienia wykonywanych doświadczeń zainteresowanych chemią, lepszym przygotowaniem się do części matematyczno-przyrodniczej egzaminu gimnazjalnego oraz takich, którzy chcą się „pobawić chemią”. Wszyscy uczniowie będą wdrażani do twórczego myślenia, samodzielnego planowania i przeprowadzania eksperymentów chemicznych oraz do zachowania przy tym bezpieczeństwa i porządku. Realizacja zajęć ma również wzmocnić umiejętność pracy w grupie oraz odpowiedzialności za innych. Program wskaże uczniom , jak wiele sytuacji znanych z życia codziennego wymaga naszej znajomości praw i reguł poznanych na lekcjach chemii oraz jak wszechobecna jest chemia w naszym życiu.

Program przeznaczony jest do realizacji podczas spotkań 1 raz w tygodniu od września do maja.

Treści nauczania zawarte w programie są :

- zgodne z Podstawą programową kształcenia ogólnego w zakresie nauczania chemii w gimnazjum (Dz.U. z 2009 r. Nr 4, poz.17),

- zgodnie z aktualnym stanem wiedzy chemicznej oraz pozostałych przedmiotów przyrodniczych

- dostosowane do możliwości ucznia gimnazjum

Szczegółowe cele programu

Cele kształcenia.

Rozwijanie naturalnych zainteresowań chemią.

Kształtowanie umiejętności projektowania oraz wykonywania eksperymentów chemicznych oraz wyciągania z nich wniosków.

Rozwijanie umiejętności bezpiecznej pracy w pracowni chemicznej.

Kształtowanie umiejętności wyjaśniania zjawisk, obserwowanych w życiu, w oparciu o zdobytą wiedzę.

Rozwijanie umiejętności ilościowej interpretacji zjawisk chemicznych.

Wykształcenie umiejętności swobodnego i bezpiecznego przeprowadzania doświadczeń chemicznych.

Rozwijanie umiejętności wyszukiwania potrzebnych informacji

Przygotowanie do części matematyczno – przyrodniczej egzaminu gimnazjalnego.

Cele wychowawcze.

Uświadomienie uczniom obecności chemii w życiu codziennym.

Rozwijanie umiejętności samodzielnego poszukiwania dróg rozwiązywania.

Mobilizowanie do samodzielnej pracy.

Rozwijanie nawyku systematycznego uzupełniania wiedzy.

Kształtowanie zasad współpracy w grupie.

Kształtowanie nawyku dbałości o bezpieczeństwo własne i innych.

Kształtowanie postawy tolerancji.

Organizowanie w sposób twórczy czasu w weekend.

Materiał nauczania ze szczegółowymi celami edukacyjnymi

BHP pracowni i omówienie zasad pracy na zajęciach.

regulamin pracowni

zasady współpracy

reakcje wymiany

Szkło laboratoryjne i podstawowe techniki laboratoryjne.

sprzęt i szkło ...