Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
1.Temat lekcji : Mój udział w dziele stworzenia
2.Cele operacyjne :
- uczeń rozumie, że polecenie Boga, by ludzie panowali nad światem, oznacza
odpowiedzialność ,
- uczeń potrafi wskazać , za co może być odpowiedzialny w swoim
otoczeniu ,
- uczeń podejmuje odpowiedzialność za świat wokół siebie .
3.Pojęcia kluczowe ; odpowiedzialność .
4.Metody nauczania :
• poszukująca ,
5.Środki dydaktyczne :
- tekst z Księgi Rodzaju ,
- ilustracje przedstawiające : piękno świata , dewastacje , zanieczyszczenia , prace ludzi
6. Praca domowa : Podjąć konkretne działania wypracowane na lekcji, jako osobistą
odpowiedzialność za mały odcinek dzieła stworzenia.
II Przebieg lekcji .
1. Uczniowie oglądają rozłożone na stolikach ilustracje i wybierają te, na których
przedstawione są zniszczenia środowiska . Każdy krótko omawia wybraną przez siebie
ilustrację .
2. Nauczyciel odczytuje tekst z Rdz.1,26 – 31.
- Rozmowa kierowana dotycząca wysłuchanego tekstu . Proponowane pytania :
- Jak Bóg stworzył człowieka ?
- Jak Bóg stwarzał niebo i ziemię, rośliny, zwierzęta ?
- Jakie zadanie Bóg dał człowiekowi odnośnie świata ?
- Jakie były dzieła stworzone przez Boga?
3. „Burza mózgów” związana ze słowem „panować”. Propozycje uczniów są zapisywane na tablicy.
4. Nauczyciel wyjaśnia , że być odpowiedzialnym za świat to znaczy troszczyć się , czynić go lepszym , widzieć w nim dar Boga.
5. Praca w grupach : uczniowie zastanawiają się, za co oni mogą być odpowiedzialni w szkole, domu rodzinnym. Przedstawione pomysły zapisywane są na arkuszu szarego papieru. Po odpowiednim przygotowaniu zostaną wywieszone na korytarzu, by inni uczniowie i rodzice mogli się zapoznać z tymi propozycjami.
6. Modlitwa na zakończenie : prośba o odpowiedzialność.