Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
monikaa161, 2011-03-15, ocena:
Świetna praca!
INDYWIDUALNY PROGRAM WSPOMAGANIA I KORYGOWNIA ROZWOJU DZIECKA
W WIEKU 6 LAT .
I Charakterystyka dziecka ( diagnoza wstępna):
Uczeń ( przedszkolak) - Tomek Mak, w wieku 6 lat został przyjęty do oddziału przedszkolnego ( 5 godzinnego) przy Szkole Podstawowej nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Piszu, w celu odbycia rocznego obowiązku szkolnego. Jest to dziecko o specjalnych potrzebach edukacyjnych ze względu na głęboki niedosłuch obu uszny.
Chłopiec jest dzieckiem cichym, spokojnym, nie sprawiającym trudności wychowawczych. Podczas swobodnych zabaw nawiązuje kontakt z dziewczynkami i chłopcami, chętnie bawi się z nimi, szuka towarzystwa. Ma dobry kontakt z dziećmi i jest przez nie akceptowany. Chętnie uczestniczy w zabawach w małych grupkach, bawi się zgodnie bez zbytnich konfliktów. Problemy ze słuchem ( głęboki niedosłuch obu uszny od urodzenia) i poważna wada wymowy utrudniają jemu kontakt z otoczeniem, co jest przyczyną preferowania zabaw niewymagających kontaktu werbalnego. Pozostawione w placówce jest spokojne, zwykle stosuje się do poleceń i daje sobą kierować. Czasami jeszcze obraża się , złości i płacze.
Chłopiec ma nadwagę, ale pozostałe cechy fizyczne (wzrost i proporcje) są w normie. W zakresie samoobsługi chłopiec jest wystarczająco samodzielny. Potrafi korzystać z łazienki i toalety, samodzielnie zjadać posiłki, ubierać się, oprócz zapinania kurtki i sznurowania butów. Sprawność ruchów (duża motoryka), rąk (mała motoryka) oraz sprawność rysowania ( grafomotoryka) jest też na dość dobrym poziomie. Dziecko bardzo chętnie bierze udział w ćwiczeniach i zabawach ruchowych, robi to w miarę sprawnie i poprawnie. Lubi też rysować, budować z klocków, lepić z plasteliny, malować, wycinać, a także pisać szlaczki. Narzędzi plastycznych używa prawidłowo. Dziecko ma lateralizację prawostronną jednorodną.
W zakresie rozwoju psychicznego ( intelektualnego) chłopiec wypada dużo słabiej w stosunku do wieku rozwojowego. W związku z niedosłuchem dziecko ma problemy ze skupianiem uwagi, a upominania, uwagi nauczyciela nie zawsze skutkują. Mowa dziecka jest nieprawidłowa, zaburzona i niezrozumiała dla otoczenia. Zapamiętywanie treści poleceń (nawet prostych), wierszy, piosenek oraz ważnych treści programowych też sprawia mu trudności. Poziom wiedzy dziecka i orientacja w otoczeniu jest na poziomie niewystarczającym. Dziecko zna swoje imię i nazwisko, ale nie zna swojego wieku i adresu, imion rodziców oraz podstawowych informacji dotyczących czasu (pory roku, dni tygodnia, pojęcia dziś, jutro, wczoraj). Ma też problemy z orientacją w schemacie własnego ciała i przestrzeni, z rozumieniem i wykonywaniem poleceń zawierających pojęcia : na górze, na dole, na, w, do, przed, za, obok. Nieco lepiej wypadło spostrzeganie wzrokowe dziecka. Dziecko lubi układać puzzle, oglądać ksiązki, budować według wzoru a także wyszukiwać różnice między obrazkami. Odwzorowuje także kształty cyfr i liter ...