Dodaj publikację
Autor
Izabela Bednarczyk, Urszula Czerwińska, Aneta Mentel
Data publikacji
2010-09-21
Średnia ocena
0,00
Pobrań
112

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program współpracy z rodzicami. Opracowanie: Izabela Bednarczyk, Urszula Czerwińska, Aneta Mentel.
 Pobierz (doc, 103,0 KB)

Podgląd treści

Program współpracy z rodzicami
„ Razem nauczamy i wychowujemy”

Program własny opracowany przez zespół nauczycielek Szkoły Podstawowej nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Piszu –
Izabelę Bednarczyk, Urszulę Czerwińską, Anetę Mentel.

Wstęp

Za to, jaki jest świat uczenia się i życia dziecka odpowiedzialne są głównie dwie autonomiczne instytucje: rodzina i szkoła. Podstawowym zadaniem rodziców i wychowawców jest zaspokajanie podstawowych potrzeb dzieci, wspieranie ich rozwoju psychofizycznego oraz kształtowanie właściwych wzorców zachowań. Często bywa tak, że rodzice zrzucają tę odpowiedzialność na szkołę i nauczycieli, ich zaangażowanie jest niewielkie, co jest główną przyczyną problemów wychowawczych z dziećmi i ich niepowodzeń szkolnych. Poprzez zmianę nastawienia jednych do drugich, spożytkowanie potencjału wychowawczo-edukacyjnego tkwiącego bez wątpienia w obu środowiskach, możemy zmienić taki stan rzeczy i skutecznie oddziaływać na prawidłowy rozwój psychofizyczny dzieci.
Działaniem w tym kierunku jest opracowanie i wdrożenie programu „Razem nauczamy i wychowujemy”. Głównym jego celem jest zaangażowanie środowiska rodzinnego w pracę nad poprawą funkcjonowania rodziny, szkoły oraz zachowań dzieci. Realizację tego programu należy rozpocząć w pierwszych miesiącach pracy z dziećmi , aby jak najszybciej wspierać ich rozwój i zaszczepić w nich pozytywne wzorce zachowań.
Właściwa współpraca z rodzicami może okazać się wielką pomocą w likwidowaniu trudności w zachowaniu dziecka, a także nauce, bowiem
jednolite zasady postępowania wszystkich dorosłych, współdziałanie i uzgadnianie postępowania, wzajemne przekazywanie jednolitych wzorców będą najskuteczniejszymi metodami dydaktyczno-wychowawczymi.

Główne cele programu:
1. Integracja grupy.
2. Kształtowanie osobowości dziecka i wspieranie jego rozwoju.
3. Zaangażowanie środowiska rodzinnego w pracę nad poprawą funkcjonowania rodziny, szkoły oraz zachowań dzieci.

Cele szczegółowe:
1. Integracja grupy – budowanie atmosfery życzliwości, akceptacji, bezpieczeństwa i współpracy.
2. Kształtowanie pozytywnych wzorców zachowania.
3. Wykluczenie przejawów zachowań agresywnych.
4. Wzmocnienie kontaktów w rodzinie i umiejętności okazywania uczuć.
5. Kształtowania wzorów zdrowego stylu życia i spędzania wolnego czasu.
6. Wspomaganie rodziców w wychowaniu i nauczaniu dzieci, poszukiwanie wspólnych rozwiązań i dróg postępowania.
7. Wzbogacanie świadomości pedagogicznej i kompetencji rodziców w dziedzinie wychowania i nauczania.
8. Budzenie zainteresowania rodziców życiem grupy, zaangażowanie rodziców w efektywną współpracę z wychowawcą i szkołą.
9. Wspomaganie dzieci w przezwyciężaniu niepowodzeń edukacyjnych.

Drogi osiągania zamierzonych celów:
Podczas realizacji proponowanego programu należy w pracy wykorzystać poniższe metody i formy pracy:

Metody pracy z rodzicami:
• podające (przekaz informacji, referaty, rozmowy, dyskusje),
• eksponujące (uroczystości , imprezy okolicznościowe, wycieczki),
• praktyczne (pokaz z objaśnieniem, instruktażem, ćwiczenia praktyczne, wspólne wykonywanie określonych zadań).
Metody pracy z dziećmi:
• metody aktywizujące,
• podające (rozmowy, pogadanki, dyskusje ),
• eksponujące (uroczystości i imprezy okolicznościowe, wycieczki),
• praktyczne ( pokaz z objaśnieniem, pokaz z instruktarzem, , ćwiczenia praktyczne, wykonywanie ...