Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO
Data:
Nauczyciel:
Klasa:
Temat lekcji: TEST KOMPETENCJI LITERACKICH
Czas zajęć: 45 minut
Podręcznik: K. Grajewska, E. Wower Oglądam świat 5. Podręcznik do kształcenia literackiego
Cele lekcji:
➢ Uczniowie potrafią rozwiązywać zadania testowe „czytania ze zrozumieniem”
➢ Uczniowie potrafią przyporządkować nagłówki do odpowiedniego rodzaju listów
➢ Uczniowie potrafią określać nazwy poszczególnych środków artystycznych
Metody i formy pracy:
praca indywidualna uczniów
Środki dydaktyczne:
arkusze testu kompetencji
FAZA WSTĘPNA
➢ Czynności nauczyciela:
• Nauczyciel rozdaje testy oraz karty odpowiedzi, a także wyjaśnia treść zadań testu oraz instruuje uczniów jak powinni wypełniać karty odpowiedzi
➢ Czynności uczniów:
• Uczniowie zapoznają się z treścią zadań
FAZA GŁÓWNA:
➢ Czynności nauczyciela:
• Nauczyciel kontroluje postępy uczniów w rozwiązywaniu testu; udziela (na osobności) odpowiedzi na pojawiające się wątpliwości; nadzoruje samodzielność uczniów przy wykonywaniu zadań testowych
➢ Czynności uczniów:
• Uczniowie zapoznają się z treścią zadań
• Uczniowie samodzielnie rozwiązują test
FAZA KOŃCOWA:
➢ Czynności nauczyciela:
• Nauczyciel zbiera testy
➢ Czynności uczniów:
• Uczniowie oddają testy
SPRAWDZIAN KOMPETENCJI
KSZTAŁCENIE LITERACKIE
KLASA V
Czas, który minął – koniec lata
Drogi Uczniu!
Przed Tobą test kompetencji, sprawdzający twoją wiedzę z zakresu kształcenia literackiego. Test składa się z 5 zadań. Zanim przystąpisz do ich rozwiązania, przeczytaj uważnie polecenia. Wszystkie odpowiedzi wpisujesz na oddzielnej karcie odpowiedzi.
Życzę powodzenia!
ZADANIE 1
Rodzaje literackie
Przytoczone fragmenty pochodzą z tekstów należących do różnych rodzajów literackich. Określ rodzaj każdego z nich. (3 punkty)
1. Był wrzesień 1939 roku. Świt wstawał nad Warszawą. W piwnicy ocalałego domu, na wilgotnej posadzce spali zmęczeni żołnierze.
– Felek, Maniek, wstawajcie! – wołał kapral potrząsając ramionami śpiących.
– Panie kapralu… dopiero się położyliśmy…
– Noc jeszcze…
– Dalej, dalej na dach! Tylko ich patrzeć!
– Trudno, idziemy.
Wdrapali się po wyłupanych pociskami schodach na strych, a stamtąd na dach domu. Pośrodku stał okryty brezentem ciężki karabin maszynowy.
2. Chłopcze… chłopczyku, ile miałeś lat,
Kiedy z harcerza stałeś się żołnierzem?
Czyś na Starówce, czy na Woli padł,
Szarych Szeregów szary bohaterze?
Widzę cię – biegniesz, podtrzymując hełm,
Pod którym niknie śmiesznie mała głowa…
Słyszę, jak w biegu wołasz jednym tchem:
„Meldunek mam, meldunek z Mokotowa!”
3. Akt 1, scena 1
ALINA – z głębi lasu
Siostrzyczko moja! siostrzyczko kochana,
A gdzie ty?...
BALLADYNA
Jaki śmiech w Aliny głosie!
Musi mieć pełny dzbanek…
Alina wchodzi
ALINA
Cóż, siostrzyczko?
BALLADYNA
Co?...
ALINA
Czy masz pełny dzbanek?
ZADANIE 2
Czytanie ze zrozumieniem
Twoim zadaniem jest przeczytanie czterech tekstów – dwóch utworów lirycznych oraz dwóch fragmentów utworów epickich. Pod każdym z tekstów znajdują się związane z nimi pytania. Odpowiedz na te pytania, pamiętając, że tylko jedna z ...