Dodaj publikację
Autor
Arkadiusz Trzebuniak
Data publikacji
2010-09-21
Średnia ocena
0,00
Pobrań
181

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Test ze składni zdania pojedynczego i złożonego dla wybranego poziomu edukacyjnego (klasy I-III gimnazjum).
 Pobierz (doc, 32,0 KB)

Podgląd treści


………………………………..……………. ……….../………...
imię i nazwisko punkty

TEST ze SKŁADNI ZDANIA POJEDYNCZEGO i ZŁOŻONEGO

1. Dokonaj analizy składniowej poniższych wypowiedzeń (zrób wykres, nazwij części zdania w zdaniach pojedynczych, określ typ zdań współrzędnie złożonych i podrzędnych). Uwaga! Wśród podanych wypowiedzeń mogą znajdować się zdania bezpodmiotowe, a także wypowiedzenia nie będące zdaniami!
(35p.)
a) Samotny podróżnik ciekawie opisał swoje wrażenia z wyprawy do kraju Inków. /9p.
b) Wieczorem będę czytać książkę, więc nie położę się wcześnie spać. /2p.
c) Lepszy wróbel w garści niż kanarek na dachu. /1p.
d) Zerwałem się z łóżka, gdy tylko usłyszałem natarczywy dzwonek budzika. /4p.
e) Zmarzłem, ale nie zachorowałem. /2p.
f) Na czas przerwy semestralnej zawieszono zajęcia. /1p.
g) Na niewielkim ganku drewnianego domu siedzieli ludzie w słomkowych kapeluszach. /8p.
h) Ponieważ miał ogromne doświadczenie, często pytano go o radę. /4p.
i) Pamiętam te czasy, kiedy tylko dziewczęta nosiły długie włosy. /4p.

NA OCENĘ CELUJĄCĄ! (5p.)
Zobaczyłem tłum ludzi, którzy przyglądali się czemuś z ciekawością i wykrzykiwali przejęci słowa, które były dla mnie niezrozumiałe, ponieważ znajdowałem się zbyt daleko.

2. Ułóż zdania do podanych wykresów. (9p.)

a) podmiot szeregowy ————— orzeczenie imienne
│ │
przydawka rzeczowna okolicznik miejsca

przydawka przymiotna

b) ————— (2)

pod jakim warunkiem? ⁞ 2 – zdanie nadrzędne
⁞ 1-2 – zdanie złożone podrzędnie okolicznikowe warunku
1) —————

c) (1) —————˂……˃————— (2) zdanie współrzędnie złożone rozłączne

3. Nazwij podane związki składniowe. (3p.)
a) szczęście syna …………………………………………………..
b) postępuje podstępnie …………………………………………………..
c) szczęśliwe zakończenie …………………………………………………..

4. Zamień mowę niezależną na zależną lub zależną na niezależną. (2p.)
a) Ojciec polecił synom, żeby umyli okna.
b) Nauczyciel poprosił uczniów: „Ustawcie krzesła na sali gimnastycznej”.

PUNKTACJA:
54-49p. = celujący
48-43p. = bardzo dobry
42-36p. = dobry
35-26p. = dostateczny
25-16p. = dopuszczający
15-0p. = niedostateczny