Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
nasibasia, 2011-03-20
ok propozycja
SCENARIUSZ ZAJĘĆ DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZYCH
W GRUPIE DZIECI 4 - 5 LETNICH.
Prowadząca: Małgorzata Nowak
Data. 19. 03. 2009
Temat kompleksowy: Już wiosna
Temat: Pierwsze wiosenne kwiaty.
Cele operacyjne:
Dziecko:
- umie rozwiązać zagadki słowne
- prawidłowo rozpoznaje i nazywa pierwsze wiosenne kwiaty: krokus, przebiśnieg, sasanka, pierwiosnek
- potrafi wyjaśnić co znaczy zdanie Kwiaty chronione
- potrafi właściwie reagować na słyszaną muzykę (spokojną i dynamiczną)
- umie odszukać takie same kwiaty
- potrafi posegregować kwiaty wg dwóch kryteriów: kształtu i koloru
- potrafi przeliczyć elementy zbioru
- odwzorowuje liczebność zbioru
- stosuje określenia tyle samo, mniej, więcej
- utrwala prawidłowy tor oddechowy
- potrafi wykonać pracę plastyczną
Formy: z całą grupą, w małych zespołach, indywidualna
Metody: aktywizujące, problemowe, zadań stawianych dziecku, samodzielnych doświadczeń
Środki dydaktyczne: zagadki tekstowe, ilustracje kwiatów, opaski na głowę z kartonu z emblematami kwiatów, płyta z CD z podkładem, kaseta z muzyką relaksacyjną, wiklinowy koszyk z papierowymi kwiatami (4 różne kształty)w ilości odpowiadającej liczebności grupy, sylwety 4 rodzajów kwiatów, 4 sylwety kolorowych wazonów, 4 kartoniki, marker, kartki z narysowanym konturem kwiatka dla każdego dziecka, kuleczki kolorowej krepiny (zielone, fioletowe, żółte, białe),pocięta drobno bibuła 9fioletowa, zielona żółta), klej, plastelina .
Przebieg zajęć:
1. Rozwiązywanie zagadki dotyczącej pory roku wiosny.
W marcu się zaczyna,
gdy się kończy zima.
Przyjdzie z wiatru ciepłym powiewem,
z pięknem kwiatów,
z ptaków śpiewem.
/Wiosna/
Prezentacja postaci Pani Wiosny.
Po czym poznajemy że to wiosna?
N. mówi, ze pani Wiosna ma dla dzieci zagadki, ale najpierw chce sprawdzić, czy dzieci wiedzą kiedy jest wiosna, a kiedy zima i proponuje im zabawę.
2. Zabawa słuchowo – ruchowa Wiosna czy zima?
Prowadzący rozdaje każdemu dziecku jedną zieloną papierową trawkę – paski papieru w odcieniach koloru zielonego. Mówi zdania. Wcześniej umawia się z dziećmi, że kiedy usłyszą informacje związane z wiosną, podnoszą do góry trawkę.
W ogrodzie zakwitły przebiśniegi i krokusy.
Nad stawem stoją bociany.
Dzieci zjeżdżają z górki na sankach.
Mocno świeci słońce, dni są coraz dłuższe.
Wieje mroźny wiatr i sypie śnieg.
Na drzewach pojawiły się zielone pączki.
3. Rozwiązywanie zagadek - rymowanek przyniesionych przez panią wiosnę.
Nauczycielka przedstawia dzieciom zagadki o wiosennych kwiatach. Dzieci, po wysłuchaniu każdej z nich, podają rozwiązania (nazwę kwiatka). Następnie opisują jego wygląd, wyszukują go wśród ilustracji, zawieszają na tablicy.
One kwitną pierwsze Jeszcze śpi wszystko, co żyje,
W mroźne noce, ranki. jeszcze nic nie rośnie,
Zakwitają w marcu, a on śmiało śnieg przebije,
a zwą się… powie nam o wiośnie.
/sasanki/ /przebiśnieg/
Na górskiej polance Przyszła wiosna od lasku
Zakwitam co roku. z kluczykami ...