Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć terenowych z przyrody
Klasa: IV
Czas: 2 godz.
Prowadzący zajęcia: Joanna Pinczewska
Temat: Wędrówka nad rzekę Lubieszkę.
Cele główne zajęć terenowych:
a) orientacja mapy w terenie,
b) posługiwanie się mapą w terenie,
c) obserwacja krajobrazu,
d) postrzeganie elementów wchodzących w skład koryta rzecznego,
e) wpływ zanieczyszczeń na rzekę.
Cele szczegółowe
Uczeń potrafi:
a) czytać mapę topograficzną,
b) zorientować mapę za pomocą kompasu, charakterystycznych obiektów
w terenie,
c) wyznaczyć główne i pośrednie strony świata za pomocą kompasu, zegarka, mchu na drzewie,
d) prowadzić obserwację bezpośrednią, wyróżnić składniki krajobrazu naturalnego i kulturowego i zapisać je na mapie za pomocą znaków,
e) wskazać na mapie wody powierzchniowe Siedlemina,
f) obliczyć prędkość i dokonać pomiaru głębokości oraz przezroczystości wody,
g) przedstawić przystosowanie roślin i zwierząt do życia w środowisku wodnym,
h) wytłumaczyć, dlaczego rzeki i inne zbiorniki wodne należy utrzymać
w czystości.
Postawy:
a) badawcza i potrzeby aktywności prośrodowiskowej,
b) zainteresowania zajęciami terenowymi,
c) kształtowania więzi emocjonalnej z przyrodą,
d) wdrażania do samokształcenia,
e) postrzegania zasad bezpieczeństwa na zajęciach terenowych.
Środki dydaktyczne: mapa Siedlemina, karty pracy, kompasy, stoper, kółko do badania głębokości i przezroczystości wody, zdjęcia rzek, kredki, pisaki.
Metody: obserwacja bezpośrednia, pomiar, ćwiczenia terenowe.
Przebieg zajęć.
a) Przedstawienie uczniom celów lekcji.
b) Rozdanie map topograficznych, kompasów, kart pracy.
c) Uczniowie przystępują do zadań wg karty pracy nr I
d) Nad rzeką uczniowie pracują wg karty nr II
e) Następnie uczniowie przystępują do ćwiczeń:
- obliczają prędkość wody
f) Wrzucają do wody patyk lub liść za pomocą stopera, zegarka mierzą czas przepłynięcia przedmiotu na wyznaczonym odcinku
- mierzą głębokość wody
g) Uczeń bierze przygotowany przez nauczyciela krążek zanurza go
w wodzie
- mierzą przezroczystość wody .
h) Dalej uczniowie pracuję wg karty pracy nr III
Po wykonaniu wszystkich zadań uczniowie prezentują efekty swojej pracy. Nauczyciel na podstawie pracy i wypowiedzi uczniów sprawdza i ocenia umiejętności i wiadomości uczniów.
KARTA PRACY NR I
Miejsce obserwacji: ...........................................................................................
Imię i nazwisko ucznia: .....................................................................................
Data obserwacji: ................................................................................................
Zadanie 1
Zorientuj mapę za pomocą kompasu. Opisz położenie rzeki.
Zadanie 2
Podaj skalę mapy:
a) liczbową
b) mianowaną
Zadanie 3
Obserwując teren zaznacz na mapie sposoby użytkowania ziemi wzdłuż trasy nad rzekę.
Zastosuj następujące oznaczenia:
grunty orne – żółty
łąki i pastwiska – zielony
zabudowania – czerwony
rzekę – niebieska linia
lasy –
zarośla –
KARTA PRACY NR II
Miejsce obserwacji: ...............................................................................................
Imię i nazwisko ucznia: .........................................................................................
Data obserwacji: ....................................................................................................
|PYTANIA |NAD RZEKĄ |
|Jaki kolor ma woda? (przezroczysty, zielonkawy, brunatny) | |
|Jaki ma zapach? | |
|Jak głęboka jest woda? (płytka, dość głęboka, głęboka) | |
|Jaką ma temperaturę ...