Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Rybicka
Data publikacji
2010-09-28
Średnia ocena
0,00
Pobrań
48

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz lekcji przysposobienia obronnego w klasie I LO. Uwzględnia odniesienie do podstawy programowej, do wcześniejszych etapów kształcenia oraz integrację międzyprzedmiotową.
 Pobierz (doc, 98,5 KB)

Podgląd treści


Scenariusz przygotowany na zajęcia z przedmiotu: Metodyka przysposobienia obronnego
Podyplomowe Studia z zakresu Przysposobienia Obronnego
Uniwersytet Wrocławski

SCENARIUSZ LEKCJI PRZYSPOSOBIENIA OBRONNEGO
DLA UCZNIÓW KLASY I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO

1. Dział VI: Organizacja obrony cywilnej i zasady powszechnej samoobrony w przypadku zagrożeń

Odniesienie do podstawy programowej:

✓ Treści nauczania
4. Obrona cywilna:
1) cel, zadania i organizacja,
2) ochrona ludności, zwierząt, żywności i dóbr materialnych w ramach powszechnej samoobrony,
3) sposoby alarmowania ludności,
4) zachowanie się podczas ewakuacji,
5) znaki i barwy bezpieczeństwa.
6. Zagrożenia czasu pokoju, ich źródła, przeciwdziałanie ich powstawaniu, zasady postępowania w wypadku ich wystąpienia i po ich ustąpieniu:
1) zagrożenia biologiczne i chemiczne,
2) zagrożenia radiacyjne,
3) zagrożenia powodziowe i zatopienia,
4) zagrożenia pożarowe, posługiwanie się podręcznym sprzętem przeciwpożarowym,
5) zagrożenia ekologiczne, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń lokalnych.
13. Podstawy planowania i organizowania działań:
1) sporządzanie planu,
2) stawianie zadań do wykonania,
3) opracowanie i przedstawienie meldunku sytuacyjnego.

✓ Osiągnięcia
1. Rozróżnianie podsystemów (struktur) obronności kraju, rozumienie ich roli oraz form spełniania powinności obronnych przez organy władzy i obywateli.
2. Znajomość zasad postępowania w przypadku występowania zagrożeń.
3. Umiejętność udzielania pierwszej pomocy poszkodowanym w różnych stanach zagrażających życiu i zdrowiu człowieka.
6. Znajomość zasad planowania i organizowania działań.

✓ Zadania szkoły
1. Wspieranie uczniów w pogłębianiu wiedzy i doskonaleniu umiejętności z zakresu edukacji dla bezpieczeństwa.
2. Kształtowanie świadomości obronnej młodzieży.
3. Pomoc w wyrabianiu nawyku racjonalnych zachowań w sytuacjach szczególnych oraz przygotowanie do uczestnictwa w przedsięwzięciach o charakterze obronnym, organizowanych przez organy administracji rządowej i samorządowej oraz organizacje społeczne.
4. Przygotowanie uczniów do podejmowania samodzielnych działań w sytuacjach kryzysowych i rozwijania umiejętności organizatorskich w tej dziedzinie.

2. Temat lekcji: Ochrona żywności i wody przed skażeniami (czas realizacji: 1 godz. lekcyjna)

Odniesienie do wcześniejszych etapów kształcenia:

✓ Gimnazjum – chemia, biologia, geografia, fizyka, etyka, edukacja ekologiczna, edukacja prozdrowotna, obrona cywilna, edukacja czytelnicza i medialna

- Substancje i przemiany chemiczne w otoczeniu człowieka. Metale i niemetale, mieszaniny;
- Promieniotwórczość i jej różnorodne konsekwencje;
- Woda i roztwory wodne – zagrożenia cywilizacyjne wynikające z jej zanieczyszczeń;
- Węgiel i jego związki. Tworzywa sztuczne.
- Działanie niektórych substancji na organizm człowieka: leki, trucizny, alkohole, narkotyki, nawozy, środki ochrony roślin;

- Stan zdrowia i choroby. Przykłady chorób zakaźnych oraz patologii w działaniu narządów; elementy epidemiologii, profilaktyki i leczenia omawianych chorób;
- Działania człowieka w środowisku przyrodniczym i ich konsekwencje;

- Gospodarowanie zasobami naturalnymi Ziemi;
- Przykłady ochrony krajobrazu na świecie i w Polsce;

- Energia jądrowa. Promieniowanie jądrowe;

- Człowiek wobec wartości;
- Moralne aspekty stosunku człowieka do świata przyrody;

- Przyczyny i ...