Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
ladydolphin, 2012-01-12
klasa III TI
Agnieszka Brzozowska
nauczyciel języka polskiego
Plan pracy wychowawcy
Klasa III TI
2010/2011
Rola wychowawcy polega na kształtowaniu rozwoju intelektualnego i społecznego ucznia poprzez wsparcie krytycznego myślenia i swobody praktycznego działania. Szkoła powinna przygotowywać do pełnienia obowiązków rodzinnych, obywatelskich, uczyć szacunku dla dziedzictwa narodowego w kontekście spuścizny europejskiej i światowej, wpajać w wychowanków zasady poszanowania drugiego człowieka, demokracji i wrażliwości na potrzeby innych.
W programie wychowawczym określono konkretne zadania mające na celu rozwój:
1/ sfery intelektualnej ucznia
2/ sfery emocjonalnej ucznia
3/ sfery społeczno-moralnej ucznia
4/ sfery zdrowotnej ucznia (szkolny program profilaktyki)
5/ sfery zawodowej ucznia
6/ współpracy z rodzicami i środowiskiem.
W programie zakłada się możliwość dokonywania bieżących korekt i uzupełnień w ciągu roku szkolnego.
ZADANIA
1/ sfera intelektualna ucznia
- właściwy stosunek do nauki i szkoły
- systematyczna ewaluacja wyników nauczania klasy
- korzystanie z zasobów biblioteki szkolnej, miejskiej, multimediów, Internetu
- pobudzanie uczniów do podejmowania samodzielnych działań (udział w projektach, konkursach, apelach, itp)
- opieka indywidualna nad uczniami (uzdolnionymi, osiągającymi słabe wyniki w nauce, z dysfunkcjami, z orzeczeniami PPP)
-rozwijanie zainteresowań uczniów
2/ sfera emocjonalna ucznia
- poszanowanie tradycji narodowych w perspektywie kultury europejskiej
- poznawanie i kształtowanie sfery emocjonalnej uczniów
- tworzenie właściwych relacji interpersonalnych (w klasie, domu, szkole, itp.)
- poczucie odpowiedzialności za swoje słowa i czyny
- umiejętność radzenia sobie w sytuacjach trudnych, konfliktowych
- diagnoza problemów ucznia
- umiejętność właściwej samooceny
- pokonywanie stresu
- interwencja wychowawcza
- współpraca z instytucjami specjalistycznymi (spotkania, pomoc doraźna w sytuacjach kryzysowych)
- integracja zespołu klasowego
- współpraca z liderem profilaktyki (przemoc)
3/ sfera społeczno-moralna ucznia
- dbałość o wysoki poziom kultury osobistej
- kształtowanie postaw empatii ( Góra Grosza, zbiórki)
- umiejętność współdziałania
- diagnoza potrzeb środowiska lokalnego uczniów
- poczucie przynależności (święta narodowe, imprezy i wycieczki szkolne, klasowe)
- znajomość zasad pracy szkoły (Statut, WSO, regulaminy)
- samorządność (współpraca z samorządem klasowym, wybór trójki klasowej)
- wychowanie przez sztukę (kino, teatr, dramy, apele, muzea)
- postawa proekologiczna
4/ sfera zdrowotna ucznia (szkolny program profilaktyki)
- wdrażanie nawyków dbania o higienę osobistą miejsca pracy
-promowanie zdrowego trybu życia (zapobieganie używkom, aktywny wypoczynek)
- bezpieczeństwo na drodze
- współpraca z liderem profilaktyki
- problematyka dojrzewania (inicjacja seksualna, antykoncepcja)
5/ sfera zawodowa ucznia
- orientacja zawodowa
- organizacja praktyk zawodowych
- informacje o możliwościach dalszego kształcenia
- spotkania z absolwentami, pracownikami
- współpraca z Poradnią PP
6/ współpraca z rodzicami i środowiskiem.
- kontakty z rodzicami (zebrania, wizyta domowa)
- wybór trójki klasowej
- bieżące informowanie o ocenach i zachowaniu
- pedagogizacja rodziców
- włącznie rodziców do działań na rzecz szkoły
- współpraca z organizacjami lokalnymi
- pomoc materialna dla uczniów
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW – Propozycje tematów:
• Jak pomóc dziecku w nauce – rodzice ...