Dodaj publikację
Autor
Marta Żółkiewska
Data publikacji
2010-09-28
Średnia ocena
0,00
Pobrań
242

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz (wraz z materiałami potrzebnymi do przeprowadzenia lekcji: mapki, karty pracy itp) do lekcji przyrody w klasie piątej. Scenariuszpowstał w oparciu o podręcznik wydawnictwa ŻAK ale z uwagi nadołączone materiały może być z powodzeniem wykorzystany przeznauczycieli uczących z innych podręczników.
 Pobierz (doc, 3,5 MB)

Podgląd treści


|Położenie i linia brzegowa Europy |
|Scenariusz lekcji |
| |
|Scenariusz lekcji przyrody dla klasy VI Szkoły Podstawowej czas trwania zajęć 1 |
|godzina lekcyjna miejsce realizacji – sala |
|lekcyjna |
| |
|autor - Marta Żółkiewska |
|2008-01-01 |
| |

Informacje wstępne:
Na co dzień pracuję z uczniami na podręcznikach do przyrody wydawnictwa ŻAK. W oparciu o te materiały lekcja ta powstała. Scenariusz ze względu na zamieszczone tu materiały źródłowe oraz ćwiczenia może być jednak z powodzeniem wykorzystany przez każdego nauczyciel przyrody. Gra dydaktyczna mojego autorstwa „Geograficzne Domino” także znajduje się w załączonych materiałach

Cele edukacyjne:

Cele edukacyjne określone w podstawie programowej

• Zainteresowanie światem jego różnorodnością, bogactwem i pięknem

Treści nauczania:

Treści nauczania zawarte w podstawie programowej

• Wybrane krajobrazy świata lądy i kontynenty

Cele szczegółowe w ujęciu operacyjnym

Uczeń:

• Określa położenie Europy.

• Wskazuje na mapie najdalej wysunięte punkty linii brzegowej.

• Oblicza rozciągłość południkową.

• Wymienia nazwy i wskazuje na mapie elementy linii brzegowej Europy (morza, cieśniny, zatoki, wyspy i półwyspy).

Zakładane osiągnięcia ucznia:

Osiągnięcia ucznia określone w Podstawie programowej

• Czytanie i interpretowanie map

Po lekcji Położenie i linia brzegowa Europy uczeń:

• Umie poprawnie opisać położenie geograficzne Europy na kuli Ziemskiej

• Potrafi wskazać Europę na mapie ściennej w atlasie i globusie.

• Zna i pokazuje na mapie granice oraz najdalej wysunięte na wschód, zachód, północ i południe punkty Europy

Procedura zajęć

Na wcześniejszej lekcji uprzedź uczniów o konieczności przyniesienia atlasów geograficznych „Przyroda Atlas Świata cz.2” Wydawnictwa Edukacyjnego Zofii Dobkowskiej lub innego zawierającego mapę fizyczna świata i Europy. Uczniowie nie posiadający atlasów powinni w miarę możliwości otrzymać go od nauczyciela na początku lekcji.

1. Wprowadzenie do tematu

Na początku lekcji sprawdź, czy wszystkie dzieci mają mapy i rozdaj na ławki globusy. Powiedz uczniom kilka zdań wprowadzających w temat lekcji. Spróbuj zainteresować ich omawianym kontynentem mówiąc ogólnie o położeniu i sprzyjających rozwojowi warunkach naturalnych. Możesz zwróć uwagę na centralne, nie zależne od zawirowań politycznych położenie Polski w Europie. Możesz podać też kilka znanych ci ciekawostek.

Aby włączyć do pracy na lekcji dzieci zaproponuj wspólne stworzenie „Skojarzeniowej mapy Europy”. Poproś je aby podawały skojarzenia dotyczące kontynentu Europy. Możesz zadać pytanie typu: „Z czym kojarzy wam się kontynent Europa?”
Na środku tablicy napisz dużymi literami wyraz EUROPA a następnie zaczynając od lewego górnego rogu wpisuj podawane przez uczniów skojarzenia. Dla przejrzystości przekazu staraj się zapisywać propozycje uczniów w krótkiej formie pojedynczych wyrazów lub równoważników zdań.

2. Podaj uczniom temat lekcji (zapisz go na tablicy). Określ główne cele lekcji oraz formy pracy na lekcji.

Ponieważ podczas lekcji uczniowie ...