Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
tuska, 2010-09-29, ocena:
fantastyczny scenariusz, bardzo ciekawa lekcja, gdyby wszystkie Panie tak prowadziły przyrodę, w gimnazjum byłoby łatwiej...
Marta Żółkiewska
Konspekt lekcji przyrody dla klasy VI
Dział programu: Zwierzęta na ziemi
Temat: Potrzeby pokarmowe zwierząt
OGÓLNY CEL NAUCZANIA: Rozumienie zależności istniejących w środowisku przyrodniczym.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
W zakresie nauczania:
a) na poziomie wiadomości
w kategorii A (zapamiętanie wiadomości)
• zdefiniować pojęcia: biofag, saprofag, pasożyt, roślinożerca, wszystkożerca, mięsożerca, glebożerca, mułożerca, kałożerca, pasożyt wewnętrzny, pasożyt zewnętrzny.
• podać przykłady organizmów należących do różnych grup heterotrofów
w kategorii B (zrozumienie wiadomości)
• uporządkować w grupy organizmy heterotroficzne w zależności od rodzaju pobieranego pokarmu
b) na poziomie umiejętności
• Skonstruować schemat podziału zwierząt ze względu na rodzaj pobieranego pokarmu.
• Uzasadnić potrzeby pokarmowe zwierząt
• Czytanie tekstu ze zrozumieniem zawartych w nim treści.
W zakresie uzyskiwanych kompetencji:
• efektywnie współdziałać w zespole, podejmować indywidualne i grupowe decyzje,
• prawidłowo komunikować się, aktywnie słuchać,
• wykorzystać wcześniej zdobytą wiedzę w praktyce,
• poszukiwać, porządkować i wykorzystywać informacje z różnych źródeł wiedzy,
• umiejętnie prezentować własny punkt widzenia (poglądy, spostrzeżenia) uwzględniając poglądy innych osób,
• twórczo, samodzielnie rozwiązywać problemy,
• uzyskać przygotowanie do publicznych wystąpień
• ocenić organizację własnego uczenia się i pracę na lekcji.
METODY:
• Problemowa aktywizująca – układanka
• Programowa z użyciem podręcznika programowego
• Poszukująca
FORMY PRACY:
• praca zespołowa
• zbiorowa
• jednostkowa
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
• układanka
• karty pracy
• podręcznik
• zeszyt ćwiczeń
Tok lekcji
Faza wstępna
1 Nawiązanie do tematu.
Dziś będziemy rozmawiać na temat potrzeb pokarmowych zwierząt. Dlatego zanim zaczniemy przypomnijmy sobie to, co już o odżywianiu wiemy.
Pytania kierowane do uczniów:
1 Co to jest odżywianie?
2 Jak możemy podzielić organizmy ze względu na sposób odżywiania się?
3 Jakie organizmy zaliczamy do samożywnych?
4 Dlaczego rośliny zaliczamy do samożywnych?
5 Czego potrzebują rośliny aby wytworzyć sobie pokarm?
6 Jak nazywamy proces w wyniku którego rośliny produkują sobie pokarm?
7 Co oznacza pojęcie organizm cudzożywny /odżywia się gotowym pokarmem, pobiera gotowy pokarm/
2 Nauczyciel podaje temat lekcji oraz krótko przedstawia cele lekcji:
Nauczyciel: Proszę o zapisanie w zeszytach przedmiotowych tematu lekcji: POTRZEBY POKARMOWE ZWIERZAT.
1 Przedstawienie istoty cudzożywności /heterotrofizmu/.
2 Wyróżnienie zasadniczych grup organizmów heterotroficznych, ich charakterystyka i podanie przykładów gatunków należących do biofagów, saprofagów i pasożytów
3 Określenie potrzeb pokarmowych zwierząt - Wykazanie związku między wielkością ciała , rodzaju spożywanego pokarmu i aktywnością zwierzęcia, a ilością zjadanego pokarmu.
Faza realizacyjna
Na dzisiejszej lekcji będziecie pracować w grupach. Proszę abyście spośród siebie wybrali osobę która na dzisiejszej lekcji będzie pełnić rolę lidera grupy – kierującego pracą całego zespołu, oraz sprawozdawcę który przedstawi wszystkim efekty waszej pracy.
1 Podział uczniów na zespoły (5-6 osobowe) i przypomnienie zasady pracy w grupie:
1 Pracuj aktywnie.
2 ...