Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Karta pracy ucznia kl. I LO.Temat: Zasoby hydrosfery, obieg wody w przyrodzie.
Praca z podręcznikiem: Piotr Czubla, Elżbieta Papińska, Geografia fizyczna”- zakres rozszerzony, PWN, Warszawa 2008
Na podstawie treści podręcznika, rysunków i własnej wiedzy wykonaj zadania.
Wyjaśnij, co odróżnia wodę od innych substancji chemicznych
Uzupełnij schemat „ Rodzaje wód na Ziemi – wpisz brakujące rodzaje
Hydrosfera
Wody Wody powierzchniowe Wody podziemne Wody w biosferze
atmosferyczne lądowe oceaniczne ……… ……… W zwierzętach
……….. ………… ……… ……… ……… W skałach porowych i szczelinach
Uzupełnij zdania, dotyczące zasobów wodnych Ziemi
Ilość wody zgromadzonej w hydrosferze szacuje się na ok. …………. mld km3, z tego 96.5 % stanowią ………………… a pozostałe 3,5%.Wody słodkie stanowią zaledwie ……% zasobów wodnych świata, większość z nich zgromadzona jest w postaci ……….. ……………………………Udział wód wykorzystywanych bezpośrednio przez człowieka wynosi tylko ……… %
Na podstawie tabeli i diagramu w podręczniku omów, gdzie zgromadzone są zasoby wód słodkich na Ziemi.
Wyjaśnij pojęcia: cykl hydrologiczny, bilans wodny
Odpowiedz, na czym polega różnica między małym i dużym obiegiem cyklu hydrologicznego,
Co oznacza termin retencja i jaki związek zachodzi pomiędzy okresem retencji a zagrożeniem wód skażeniem?
Uzupełnij rys.1. wrysowując strzałki obrazujące kierunek przemieszczania się wody oraz wpisując w odpowiednich miejscach, skróty elementów obiegu wody w przyrodzie.
Wykonaj zad. 3 w podręczniku
Podaj po trzy przykłady naturalnych elementów środowiska przyrodniczego, które spowalniają tempo spływu wód lądowych do mórz i oceanów oraz zaproponuj trzy rodzaje działań, jakie może podjąć człowiek, aby ograniczyć odpływ wody z lądów
Rys.1.Obieg wody w przyrodzie Źr. Geografia-zbiór zadań, M. Wilczyńska –Wołoszyn, R. Domachowski, J. Sokołowska, wyd. Żak, Warszawa 2006