Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć otwartych dla nauczycieli
Grupa : dzieci 6- letnie
Opracowała i przeprowadziła: Izabela Bednarczyk, Szkoła Podstawowa nr. 1 im. Mikołaja Kopernika w Piszu.
Temat: Zabawy i rozmowy pod hasłem „ Do czego potrzebne są palce rąk”.
Cele:
Dziecko:
• Liczy w zakresie 5,
• Zna zapis cyfrowy liczby 5
• Rozumie, czym jest zmysł dotyku,
• Obrysowuje dłoń i zaznacza na niej wymyślone linie papilarne,
• Współdziała w zabawie.
Metody pracy: : pogadanka, rozmowa kierowana, pokaz, praktycznego działania, zabawowa.
Formy pracy: zbiorowa, indywidualna jednolita.
Środki dydaktyczne: książka – „Szkoła sześciolatka”, worek wypełniony różnymi przedmiotami, kostki do gry z liczbami, płyta z piosenką „ Każda rączka”, lupa, kredki, kartki.
Przebieg zajęć:
1. Zabawy integrujące w kręgu :
• „Hej , witam Cię!”- Nauczyciel rozpoczyna zabawę machając ręką i wypowiadając słowo „hej” do osoby siedzącej z boku. Powitanie to wędruje w kręgu, wracając do nauczyciela. Przywitanie gości.
• „ Iskierka przyjażni” - N-el zaczyna zabawę - Iskierkę przyjaźni puszczam w krąg, niech wróci do moich rąk. Potem kolejne dzieci puszczają iskierkę.
2. Zabawy dłońmi i palcami na podstawie piosenki „ Każda rączka”.
Każda rączka, każda rączka ,
Pięć paluszków ma, pięć paluszków ma.
Paluszki składamy, wszystkimi klaskami:
Raz i dwa, raz i dwa.
• Dzieci śpiewają piosenkę z jednoczesnym pokazywaniem i interpretowaniem tekstu piosenki.
3. Zabawa z kostką.
• Dzieci rzucają kostką do gry, na której zapisane są liczby od jednego do pięciu. Następnie pokazują tyle palców, ile wypadło na kostce.
4. Zabawa odprężająca „ Chowające się palce” .
• Poruszajcie palcami , jak stonoga nogami;
• Niech wasze palce szybko biegną przez powietrze do góry, na dół, w jedną stronę, w drugą stronę;
• Schowajcie palce bardzo mocno w dłoniach tak, aby całkowicie zniknęły;
• Teraz rozłóżcie palce bardzo szeroko, teraz je schowajcie, teraz znów rozłóżcie;
• Pomachajcie dłońmi koledze lub koleżance i powiedzcie swoimi dłońmi: „Cześć, tu jestem!”
• Połóżcie swoje dłonie na udach i dajcie im odpocząć.
5. Rozmowa na temat „ Do czego potrzebne są dłonie”.
• Co by było, gdyby wasze palce u rąk były złączone, sklejone?
• Czy palce są potrzebne?
• Kiedy używacie dłoni, palców?
6. Zabawa dotykowa „ Worek niespodzianek”.
• W worku umieszczone są przedmioty o różnym kształcie i przeznaczeniu, np. : długopis, miś, lalka, piłka, łyżeczka, grzebień, spinacz. Dzieci wkładają ręce do worka i rozpoznają, a następnie nazywają przedmioty, których dotknęły.
• Zwrócenie uwagi dzieciom na to, że dotyk odgrywa bardzo ważną rolę w życiu ludzi, którzy nie widzą ( w poruszaniu się, a także poznawaniu otoczenia pomagają im dłonie).
7. Porównanie przez dzieci własnych dłoni.
• Zwrócenie uwagi na drobne różnice w kolorze dłoni, wielkości dłoni, długości palców, kształcie paznokci ...