Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
METODYKA ZAJĘĆ
KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNYCH
I WYRÓWNAWCZYCH
(Ćwiczenia – figury geometryczne)
I. PERCEPCJA WZROKOWA
1. Rozpoznawanie figur
Cel:
Utrwalanie nazw figur geometrycznych, ćwiczenie pamięci wzrokowej i spostrzegawczości.
Pomoce:
„Klocki logicznego myślenia” Dienese’a
Przebieg:
Dziecko otrzymuje od nauczyciela zestaw klocków. Każdy z tych klocków posiada określony kształt, kolor i wielkość. Uczeń nazywa figury geometryczne i porównuje je pod względem pewnych cech. Prowadzący może określać słowami dowolny klocek np. klocek duży, czerwony, okrągły. Dziecko wyszukuje właściwego klocka w otrzymanym zestawie.
2. Loteryjka geometryczna
Cel:
Kształtowanie umiejętności spostrzegania istotnych cech form geometrycznych.
Pomoce:
Plansza z układem figur geometrycznych oraz kartoniki z takimi samymi figurami geometrycznymi.
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
Przebieg:
Nauczyciel kładzie przed dzieckiem planszę z układem figur geometrycznych. Zadanie dziecka polega na znalezieniu takich samych figur na kartonikach i nałożeniu ich w odpowiednim miejscu na planszy.
II. KOORDYNACJA WZROKOWO-RUCHOWA
1. Domino z figurami geometrycznymi
Cel:
Utrwalanie nazw figur geometrycznych, ćwiczenie pamięci wzrokowej, ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Pomoce:
Kilkanaście podłużnych kartoników, z których każdy zawiera po dwa rysunki ze zbiorami figur geometrycznych.
| | | | | | | | |
Przebieg:
Nauczyciel tasuje kartoniki i rozdaje je dzieciom. Pierwsze dziecko kładzie jeden kartonik na stół. Następne, które ma taki zestaw figur jak na wyłożonym kartoniku, kładzie swój kartonik obok leżącego na stole. Dalej każde kolejne dziecko dokłada kartonik z jednym z dwu zestawów figur znajdujących się na krańcach utworzonego ciągu. W ten sposób dzieci pozbywają się wszystkich kartoników. Dziecko może również układać domino indywidualnie.
2. Układanie obrazków według wzoru
Cel:
Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Pomoce:
Wzory obrazków,
dszukaj taki sam rysunek: jest krótki czas ekspozycjina tym, że dziecko ma nieograniczony czas na przygladanie sie figury geometryczne wycięte z bloku technicznego kolorowego.
[pic]
Przebieg:
Prowadzący pokazuje wzór. Zadaniem dziecka jest wybór odpowiednich figur i ułożenie ich zgodnie ze wzorem.
III. PERCEPCJA SŁUCHOWA
1."Kolorowy pajacyk"
Cel:
Usprawnianie percepcji słuchowej.
Pomoce:
Koperta z figurami geometrycznymi wyciętymi z bloku technicznego, tekst wiersza pt.: „Pajacyk”.
Przebieg:
Dziecko wyciąga z koperty figury geometryczne, nazywa poszczególne figury, a następnie układa obrazek z figur wg instrukcji zawartej w wierszu czytanym przez nauczyciela:
"Pajacyk"
Przedszkolaczek Jacek to majster nie lada
Popatrz jak sprawnie mozaikę układa
Jedno koło, jeden kwadrat, cztery prostokąty,
Głowa, brzuszek, ręce, nogi, kapelusz trójkątny
Trzeba jeszcze zrobić butki z prostokątów małych
No i proszę już pajacyk zrobiony jest cały.
2. Zabawa ruchowa ,,Rozpoznaj figurę”.
Cel:
Usprawnianie percepcji słuchowej.
Pomoce:
Duże figury geometryczne z arkuszy szarego papieru (koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt), emblematy z figurami geometrycznymi dla dzieci, nagranie muzyczne.
Przebieg:
Na podłodze ułożone zostały duże ...