Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SPECYFICZNE TRUDNOŚCI DZIECI W UCZENIU SIĘ MATEMATYKI
Charakterystyka dziecka, badanie i interpretacja wyników
w zakresie dziecięcego liczenia.
INFORMACJA O UCZNIU
Imię: Sebastian
Szkoła:
Klasa: I
Wiek dziecka: 7;10 r.ż.
OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA DZIECKA
Sebastian jest uczniem klasy pierwszej. Jest bardzo grzecznym chłopcem. Na zajęciach jest mało aktywny i niechętnie bierze udział w zabawach i grach ruchowych. Podczas zajęć często bawi się kredkami lub innymi przyborami, nie angażując się w proces lekcyjny. Jest nieśmiały, nigdy się nie zgłasza, stara się nie zwracać na siebie uwagi, zapytany milczy i jest skłonny do płaczu. Niechętnie współdziała w grupie, często przebywa sam. Na przerwach bawi się tylko z jednym chłopcem. Ma kłopoty ze wskazaniem strony prawej i lewej. Nie potrafi wiązać sznurówek. Problem stanowi także zapamiętanie dni tygodnia, miesięcy. Sebastian uczęszczał do „szkolnej zerówki”(bardzo niechętnie). Obecnie znacznie chętniej chodzi do szkoły, ale często zapomina przygotować się do zajęć lub specjalnie czegoś nie przynosi, bo nie chce tego robić. Zadania domowe robi niestarannie i przy wyraźnej pomocy dorosłych. W domu ma własny kącik do nauki i dobre warunki bytowe. Jest bardzo mało samodzielny, mama i babcia wyręczają go w czym tylko mogą. Jest nadwrażliwy - co potwierdza również matka. Potrzebuje ciągłego wsparcia. Posługuje się lewą ręką.
CHARAKTERYSTYKA I FUNKCJONOWANIE DZIECKA NA LEKCJACH MATEMATYKI
1. Funkcjonowanie dziecka podczas działalności matematycznej.
a ) Przy samodzielnym rozwiązywaniu zadań siedząc w ławce:
- nerwowy,
- przelicza na palcach,
- kilkakrotnie czyta treść zadania,
- nie kojarzy pytania z odpowiednim zapisem działania i odpowiedzią,
- często myli znaczenie znaków matematycznych,
- ma trudności z wyszukaniem w treści zadania istotnych danych i zależności między nimi,
- wpisuje działania na „chybił trafił” , nie patrząc na liczby w zadaniu,
- często zmazuje i znowu zapisuje, aby ponownie użyć gumki.
b) Gdy jest wywołany do tablicy lub pytany w ławce :
- jest bardzo niepewny,
- szybko się dekoncentruje,
- wpada w „panikę ,” jest zdezorientowany, nie rozumie prostych poleceń,
- bez zastanowienia mówi „nie wiem”, a najczęściej tylko wzrusza ramionami.
c) Wspólne rozwiązywanie zadań:
- nie bierze udziału,
- nie zgłasza się,
- czeka na innych,
- często bawi się przyborami.
2. Poziom procesów psychicznych zaangażowanych w naukę matematyki.
a) Poziom funkcji percepcyjno-motorycznych.
• Sprawność manualna
- tempo pracy – wolne,
- napięcie mięśniowe – silne,
- precyzja – zaburzona: linie drżące, przerywane, złożone z kilku odcinków,
- błędy graficzne - niestarannie łączone litery, wychodzenie poza liniaturę - litery za duże , nieproporcjonalne,
- koordynacja wzrokowo-ruchowa – zaburzona: niezachowana równoległość linii, brak styczności, zachodzenie na siebie elementów,
- rysunek człowieka bardzo prosty, schematyczny – na poziomie 4-5 lat (rozwój opóźniony),
• Percepcja wzrokowa - zaburzona
- spostrzeganie wzrokowe : nieprawidłowy ...