Dodaj publikację
Autor
Elżbieta Chojnacka
Data publikacji
2010-10-11
Średnia ocena
0,00
Pobrań
232

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program BEZPIECZNE DZIECKO - Program profilaktyczno-edukacyjny dla klasy II.
 Pobierz (doc, 634,5 KB)

Podgląd treści

PROGRAM
PROFILAKTYCZNO-EDUKACYJNY
DLA KLASY II

Bezpieczne dziecko

[pic]

OPRACOWAŁA
mgr Elżbieta Chojnacka
WSTĘP

Jednym z celów edukacji ucznia w okresie wczesnoszkolnym jest uwrażliwienie na kwestię własnego bezpieczeństwa oraz bezpieczeństwa w kontaktach z innymi dziećmi
i dorosłymi oraz rzeczywistością przyrodniczo – techniczną. Inne ważne zadanie to edukacja zdrowotna – kształtowanie nawyku dbałości o zdrowie własne i innych osób oraz umiejętności tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu.
Realizację tych celów ułatwia program „Bezpieczne dziecko”.
Głównym celem programu jest wpłynięcie na zmianę postawy uczniów wobec siebie
i innych, a przede wszystkim zapewnienie dzieciom szeroko pojętego poczucia bezpieczeństwa: w domu, szkole, poza szkołą i poza domem. Zajęcia mają na celu uświadomienie potencjalnych zagrożeń, nauczyć dzieci, jak ich unikać.. Nastawione są na integrowanie grupy i dają poczucie bezpieczeństwa.
Tematyka programu nie jest nowa, lecz zawsze aktualna- bardzo często traktowana powierzchownie, co skutkuje brakiem nabycia przez uczniów nawyków czy postaw ważnych dla ich zdrowia fizycznego, psychicznego i bezpieczeństwa. Stąd pomysł, aby w lekkiej, przyjemnej i potraktowanej z humorem formie przekazać tak ważne treści profilaktyczno-edukacyjne.
Program „Bezpieczne dziecko” realizowany będzie w ramach obowiązujących zajęć dydaktyczno – wychowawczych.

CELE OGÓLNE

Uczeń:
• Dba o bezpieczeństwo własne i innych,
• Wie, jak bezpiecznie się poruszać na drogach,
• Wie, gdzie można bezpiecznie organizować zabawy,
• Zna zagrożenia ze strony ludzi,
• Potrafi powiadomić dorosłych o wypadku, zagrożeniu, niebezpieczeństwie,
• Utrzymuje porządek wokół siebie,
• Zna zagrożenia wynikające z niewłaściwego używania sprzętów (przyborów),
urządzeń, środków czystości,
• Zna zagrożenia czyhające na człowieka ze strony zwierząt,
• Przestrzega zasad bezpiecznego zachowania się w trakcie zajęć ruchowych,
• Orientuje się w zagrożeniach ze strony zjawisk atmosferycznych,

METODY

• Pogadanka,
• Dyskusja,
• Mini wykład,
• Rozmowa kierowana,
• Pokaz,
• Działalność praktyczna,
• drama

FORMY

• Indywidualna,
• Grupowa,
• Zbiorowa,
ROZKŁAD MATERIAŁU PROFILAKTYCZNO-EDUKACYJNEGO

|OBSZAR |TEMATYKA ZAJĘĆ |CELE |
| | |SZCZEGÓŁOWE |
|Bezpieczna droga do |Zapoznanie z bohaterami filmów o |Uczeń: |
|szkoły |bezpieczeństwie-Zygzakiem i Zetką. Dyskusja nad |wie, jak należy bezpiecznie poruszać się na drogach, |
| |zachowaniem się Zygzaka podczas uczestnictwa w ruchu |zna miejsca, gdzie bezpiecznie można przejść na drugą |
| |drogowym. Przyswajanie zasad ruchu drogowego dla |stronę ulicy, |
| |pieszych. Rozpoznawanie miejsc wyznaczonych dla |rozpoznaje znak drogowy „przejście dla pieszych”, |
| |przekraczania jezdni przez pieszych. Praca indywidualna|wie, gdzie można bezpiecznie się bawić, |
| |z kartami pracy. |zna najbezpieczniejszą drogę do szkoły |
| |Odgrywanie scenek i wchodzenie w wyznaczone role. |Uczeń: |
| |Zabawa ruchowa „Kutry we mgle”. Wspólna analiza |próbuje przewidywać skutki swoich zachowań, |
| |zachowania się bohaterów kreskówki pt. „Sąsiadka”. |wie, jak poruszać się w sposób bezpieczny i społecznie |
| |Praca z kartami pracy. Utrwalenie poznanych słów i |uznany za prawidłowy, |
| |melodii piosenki |uczestniczy aktywnie w ...