Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM WŁASNY Z EDUKACJI
PROZDROWOTNEJ DLA DZIECI 6-10 LETNICH
„ZDROWO ODŻYWIAMY SIĘ I ZDROWO ŻYJEMY”
Opracowała:
mgr Katarzyna Ciereszko
SPIS TREŚCI
I WSTĘP 3
II CELE EDUKACYJNE 4
III METODY, FORMY I ŚRODKI REALIZACJI 5
IV WARUNKI REALIZACJI PROGRAMU 6
V PLAN PRACY – PRZYKŁADOWE TEMATY ZAJĘĆ 7
VI PRZYKŁADOWY SCENARIUSZ ZAJĘĆ 8
VII PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW 10
VIII EWALUACJA 11
IX BIBLIOGRAFIA 12
I WSTĘP
Umiejętności i nawyki związane ze zdrowym stylem życia kształtują się we wczesnym okresie życia, gdyż wtedy psychika dziecka jest wrażliwa na oddziaływanie otoczenia. Później trudno to zmienić, dlatego nabyte w tym wieku umiejętności, nawyki i postawy zachowane zostaną na dalsze lata życia. Celem programu „Zdrowo odżywiamy się i zdrowo żyjemy” jest rozszerzanie edukacji prozdrowotnej wynikającej z podstawy programowej o nowe wiadomości i umiejętności, dostosowanie przekazywanych treści do możliwości uczniów i wzbudzanie zainteresowania tematem przez stosowanie różnych metod aktywizujących. Program ma zachęcać uczniów do dbania o własne zdrowie szczególnie w zakresie higieny osobistej, prawidłowego odżywiania się i aktywności fizycznej. Program zaplanowałam tak, aby dzieci miały świadomość, które produkty i potrawy są zdrowe i niezbędne dla organizmu, a jakich należy unikać, bądź ograniczać. Uzupełnieniem programu będą spotkania i pogadanki z panią kucharką, lekarzem, pielęgniarką i nauczycielką wychowania fizycznego.
II CELE EDUKACYJNE
CELE OGÓLNE
1. Rozwijanie u uczniów wiedzy na temat zdrowego stylu życia.
2. Kształtowanie umiejętności dbania o swoje zdrowie.
3. Podniesienie poziomu wiedzy uczniów dotyczącej zasad zdrowego żywienia.
4. Zaznajomienie uczniów z piramidą zdrowego żywienia.
5. Uświadomienie korzyści wynikających z aktywności fizycznej.
6. Uświadomienie związku między sposobem żywienia a zdrowiem.
7. Nauka samodzielnego przygotowania zdrowych posiłków.
CELE SZCZEGÓŁOWE
1. Pogłębianie wiedzy o zasadach racjonalnego odżywiania się.
2. Zachęcanie do spożywania zdrowych posiłków.
3. Uświadomienie wartości odżywczych warzyw i owoców.
4. Rozumienie konieczności zdrowego odżywiania się.
5. Wdrażanie do zachowania higieny podczas przygotowania posiłków.
6. Kształtowanie nawyków higienicznych.
7. Pogłębianie wiedzy na temat higieny osobistej.
8. Rozwijanie aktywności fizycznej.
9. Zachęcanie do aktywnego spędzania czasu.
10. Kształtowanie nawyków wykonywania ćwiczeń ruchowych.
III METODY, FORMY I ŚRODKI REALIZACJI
Podstawowym warunkiem wpływającym na efekty uczenia się jest aktywność poznawcza uczniów. Aby osiągnąć zamierzone cele, należy w różnorodny sposób oddziaływać na świadomość dzieci. W realizacji programu będę wykorzystywać różnorodne metody i środki dydaktyczne:
1. Spotkania z ludźmi zajmującymi się zdrowiem (lekarz, pielęgniarka, nauczyciel gimnastyki).
2. Udział w dniach aktywności prozdrowotnej np. Dzień Sportu, Dni Zdrowego Żywienia, „Piękny uśmiech”, „Jesienne witaminki”, „Smacznie i zdrowo”.
3. Tworzenie kącików tematycznych związanych z profilaktyką ...