Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
alaskal, 2010-10-14
Nic nowego,kalka innych programów.
PROGRAM WŁASNY Z GIMNASTYKI
KOREKCYJNEJ DLA DZIECI 6-10 LETNICH
Opracowała:
mgr Katarzyna Ciereszko
SPIS TREŚCI
I WSTĘP 3
II CELE EDUKACYJNE 4
III ZADANIA SZKOŁY 5
IV ŚRODKI FORMY ORGANIZACJI LEKCJI 6
V METODY DYDAKTYCZNE 7
VI WARUNKI REALIZACJI PROGRAMU 8
VII TREŚCI PROGRAMOWE 9
VIII ZADANIA SZCZEGÓŁOWE DLA DANEJ WADY 11
IX PLAN PRACY – PRZYKŁADOWE TEMATY ZAJĘĆ 15
X PRZYKŁADOWY SCENARIUSZ ZAJĘĆ 17
XI EWALUACJA 19
XII BIBLIOGRAFIA 20
I WSTĘP
Organizm 6-10 letniego dziecka charakteryzuje bardzo duża plastyczność, jest on podatny na wpływy zarówno pozytywne, jak i negatywne. Mała aktywność fizyczna, długotrwałe siedzenie przed telewizorem, złe odżywianie, brak systematycznego ruchu, to niektóre z czynników prowadzących do powiększającej się liczby dzieci, w których stwierdzono wady postawy ciała. Zjawisko to budzi wiele niepokoju. Program gimnastyki korekcyjnej opracowany został do realizacji w klasach młodszych w szkole podstawowej. Praca będzie polegała na zapobieganiu powstawania wad postawy i korygowaniu już istniejących. Ćwiczenia korekcyjne będą wspomagane przez gry i zabawy korekcyjne oraz ćwiczenia ogólnorozwojowe. W trakcie zajęć uczniowie będą nabywać, doskonalić i rozwijać wiedzę, umiejętności, a także kształtować określone postawy i zachowania.
II CELE EDUKACYJNE
CELE OGÓLNE
1. Niedopuszczanie do powstawania wad postawy, gdy zaistnieją warunki sprzyjające ich powstawaniu.
2. Korygowanie istniejących wad postawy.
3. Doprowadzenie sprawności fizycznej dziecka do stanu uznanego za prawidłowy.
4. Kształtowanie odruchu prawidłowej postawy ciała.
5. Uświadomienie dziecku i rodzicom istniejącej wady i wynikających stąd zagrożeń.
6. Nabywanie nawyków troski o własne zdrowie.
CELE SZCZEGÓŁOWE
1. Wykształcenie świadomości odczuwania własnego ciała.
2. Wygaszenie nieprawidłowych nawyków.
3. Wyrabianie u dziecka postawy skorygowanej podczas wszystkich czynności życia codziennego.
4. Wytworzenie silnej stabilizacji mięśniowo-więzadłowej kręgosłupa.
5. Usunięcie dystonii mięśniowej.
6. Rozciąganie mięśni nadmiernie przykurczonych i skracanie nadmierne rozciągniętych.
7. Uaktywnienie narządu ruchu i krążenia.
8. Zwiększenie pojemności życiowej płuc.
9. Zwiększenie zakresu ruchu w stawach i znoszenie ograniczeń.
10. Wzmocnienie grup mięśni osłabionych.
11. Wdrażanie dzieci do samodzielnej pracy poprzez wprowadzenie ćwiczeń indywidualnych.
III ZADANIA SZKOŁY
Metody, którymi chcemy osiągnąć cel, powinny być sposobem do realizacji zadań, a zadania powinny być realizowane przez formy organizacji lekcji i środki dydaktyczne.
ZADANIA DYDAKTYCZNE
1. Uaktywnienie narządu ruchu, układu krążenia i oddechowego.
2. Uzyskanie pełnego zakresu ruchu stawów.
3. Uzyskanie odpowiedniej długości i siły poszczególnych grup mięśni.
4. Kształtowanie nawyku prawidłowej postawy.
5. Pedagogizacja rodziców w celu wyeliminowania czynników mogących utrwalić wadę.
6. Poznanie przez dziecko zabaw i gier z elementami gimnastyki korekcyjnej.
ZADANIA WYCHOWAWCZE
1. Przedstawienie zdrowego aktywnego stylu życia zapobiegającego powstawaniu wad postawy ...