Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Sprawozdanie z realizacji programu "Radosny uśmiech, radosna przyszłość"
Współpracując z Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną w Radomiu wzięłam udział w realizacji programu adresowanego dla uczniów klas II „Radosny Uśmiech – Radosna Przyszłość” w edycji 2009/10.
W bieżącym roku szkolnym byłam koordynatorem programu w realizacji którego wzięło udział 18 uczniów klasy II. Celem programu jest dostarczenie dzieciom oraz ich rodzicom informacji i wskazówek dotyczących wyrobienia nawyku higieny jamy ustnej, pokazanie prawidłowych sposobów jej pielęgnowania oraz podniesienie wśród dzieci odpowiedzialności za dbanie o higienę jamy ustnej.
Program ten realizowany był przy współudziale pielęgniarki szkolnej i rodziców. Przeprowadziłam cykl zajęć w oparciu o obejrzany film pt. "Śnieżnobiały uśmiech". Uczniowie na zajęciach poznali znaczenie takich pojęć jak: osad nazębny, nić dentystyczna, bakterie, ubytki, fluor oraz poznali prawidłowe sposoby pielęgnowania zębów i dziąseł. Rozmowa kierowana poprowadzona po prelekcji filmu pozwoliła na ugruntowanie wiedzy dotyczącej dbałości o higienę jamy ustnej. Wraz z pielęgniarką udzieliłyśmy uczniom wyczerpujących odpowiedzi na pytania związane z treściami zawartymi w filmie. Podczas zajęć uczniowie poznali technikę szczotkowania zębów poprzez ćwiczenia na papierowym modelu jamy ustnej przy użyciu papierowej szczotki do zębów, a także umiejętność prawidłowego mycia uzębienia poprzez działania praktyczne w szkolnej toalecie. Plakaty instruktażowe pomogły w przekazaniu tej wiedzy. Po ćwiczeniach praktycznych odbył się klasowy konkurs plastyczny pt. „Radosny uśmiech - Radosna przyszłość”. Wszystkie prace zostały umieszczone na wystawce – na klasowej tablicy. Na zakończenie zajęć uczniowie otrzymali pamiątkowe dyplomy, oraz „Grafik Mycia Zębów”, na którym zaznaczali odpowiednim kolorem swoje mycie zębów oraz członków rodzin, którzy włączyli się do tej akcji. Po miesiącu od przeprowadzonych zajęć uczniowie przynieśli swoje grafiki. Dzieci, które systematycznie prowadziły swój grafik wraz z innymi członkami rodziny zostały nagrodzone.
Zajęcia cieszyły się ogromnym zainteresowaniem uczniów, a wiedza zdobyta podczas nich była systematycznie utrwalana w ciągu całego roku szkolnego. Do programu włączeni zostali rodzice. Na zabraniu klasowym zapoznałam rodziców z celami programu oraz planowanymi działaniami w tym zakresie.