Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
WPŁYW TELEWIZYJNYCH OBRAZÓW PRZEMOCY NA ZACHOWANIA MŁODEGO ODBIORCY.
Współczesny człowiek żyje w świecie zdominowanym przez środki masowego przekazu .Wśród nich TV zajmuje priorytetowe miejsce. Bez wątpienia więc wspomaga rozwój młodego odbiorcy i rozwija jego krąg zainteresowań. Jednakże z drugiej strony powoduje , iż z aktywnych ludzi stajemy się tylko biernymi podglądaczami, zdominowanymi przez telewizję, żyjącymi telewizją w pewnym sensie surogatem i namiastką własnego , realnego życia.
Telewizja trwale zmienia organizację dnia , w szczególności młodego odbiorcy, kosztem jego wolnego czasu, który mógłby wykorzystać w inny bardziej kreatywny sposób. Warto pamiętać ,iż ograniczona aktywność ruchowa wywiera negatywny wpływ na zdrowie fizyczne i wytrzymałość psychiczną człowieka. Oprócz zaburzeń wzroku ,problemów z kręgosłupem, dochodzi często do hiperaktywności równoważącej pasywne przesiadywanie przed ekranem telewizyjnym oraz przeforsowanie zmysłów dziecka.
Oglądanie telewizji wywołuje u widza oczekiwanie na pojawienie się coraz to nowych sytuacji, szybkiego tempa akcji filmu, utrzymania wysokiego napięcia wewnętrznego , doznawania coraz silniejszych wrażeń. Odzwierciedleniem tego stanu jest funkcjonowanie w szkole uczniów zbyt często korzystających z telewizji. Uczniowie tacy są rozdrażnieni, zdekoncentrowani, niecierpliwi brakuje im wytrwałości, szybko się wyłączają z procesu lekcyjnego. Jest to „wytworzona” przez telewizję obniżona zdolność uczenia się.
W telewizji coraz częściej w telewizji oglądamy obrazy wymieszane ,tzn. otrzymujemy informacje o zdarzeniach realnych na przemian z filmami fabularnymi, fikcją, konkursami, rozrywka itd. Podobnie przedstawiona jest śmierć rzeczywista i fabularna. W jednych programach eksponowane są przede wszystkim komunikaty ujemnie oceniające rzeczywistość, zaś w innych propagowane jest życie łatwe, lekkie i przyjemne. To może przyczynić się do powstania tzw. świadomości medialnej, gdzie zacierają się granice między tym co realne , a tym co fikcyjne. Z tego powodu może wytworzyć się sytuacja zagrożenia zwłaszcza dla dzieci , gdyż one nie potrafią racjonalizować faktów i często za prawdziwe uważają zdarzenia filmowe, a nie realny rzeczywisty świat . Ponieważ ich zdolność selekcji informacji jest ograniczona, nierzadko bezkrytycznie ulegają prezentowanym wzorom w telewizji. Telewizja stwarza potencjalne zagrożenie dla życia rodzinnego, gdyż nieracjonalny jej odbiór w rodzinie redukuje czas poświęcony na wspólne dyskusje czy spędzanie wolnego czasu.
Szczególnie niebezpieczne jest tolerowanie przez rodziców telewizji jako elektronicznej nianki. Telewizja dążąc do zwiekszenia oglądalności stara się pokazywać wydarzenia spektakularne, niezwykłe, wstrząsające. Media często wywołują u odbiorców nastroje ucieczki od rzeczywistości. Fałszują obraz powstawania przestępczości i sposobów jej zapobiegania. Poprzez telewizje nie tylko jednostki staja się bardziej agresywne, ale także całe społeczeństwo, wzrasta również znieczulica i zobojętnienie na przemoc.
Istnieją dwie teorie odnośnie oddziaływania telewizyjnej przemocy:
Teoria wywodząca się z koncepcji behawioryzmu twierdzi, że programy telewizyjne zawierające przemoc ...