Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Szafarczyk
Data publikacji
2010-11-02
Średnia ocena
5,00
Pobrań
644

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program zajęć czytelniczo-plastycznych dla uczniów klas I-III.
 Pobierz (doc, 261,5 KB)

Komentarze

maz777, 2010-11-04

czytelniczo to znaczy posiada materiał z Edukacji czytelniczomedialnej.Oprócz czytanej baśni zadnego elementu z edukacji czytelniczej w programie nie ma

irakwiatek4, 2011-02-20, ocena:

Bardzo ciekawe techniki. Wykorzystam je w swojej pracy. Dziękuję.

Podgląd treści

PROGRAM AUTORSKI

DLA UCZNIÓW KLAS I- III

NA ROK SZKOLNY 2009/2010

Opracowała mgr Agnieszka Szafarczyk

Spis treści

Wstęp

I. Cele

II. Metody i formy.

III. Ewaluacja programu.

IV. Propozycje technik plastycznych.

V. Rozkład materiału.

VI. Przykładowe konspekty do zajęć.

VII. Bibliografia.

WSTĘP

"Zabawa jest nauką, nauka jest zabawą.
Im więcej zabawy, tym więcej nauki."
Glenn Doman

We współczesnym świecie człowiek nie były w stanie funkcjonować bez umiejętności czytania. Dzięki niej komunikujemy się między sobą, wymieniamy potrzebne informacje. Czytelnictwo dzieci jest procesem bardziej złożonym, niż czytelnictwo dorosłych, gdyż dzieci nie posiadają tak dużego, bogatego zasobu wiedzy i doświadczenia życiowego. Przebywanie z ulubioną książką jest bardzo ważną i pożądaną formą spędzania czasu w każdym wieku, zwłaszcza w obecnej rzeczywistości wśród tak wielu zagrożeń ze strony telewizji, komputerów, czy zdarzającego się złego wpływu rówieśników.
Dzięki tej formie odpoczynku dzieci wzbogacają swoje wiadomości z zakresu przyrody, historii, życia ludzi w innych krajach, wzbogacają wiadomości z zakresu techniki i astronomii, poznają literaturę piękną. Warto jest podkreślić fakt, że są publikowane różne słowniki, encyklopedie, atlasy geograficzne, astronomiczne i przyrodnicze z myślą o najmłodszych. Pobudzają i rozwijają wyobraźnię, prowadzą do poszukiwań coraz to nowych emocji, do nawyku obcowania z książką, która pozostawia olbrzymi wpływ na dalszy stosunek do książki już w wieku dorosłym.
Wśród książek czytanych przez dzieci klas I-III największy rozwój zainteresowań czytelniczych kształtują treści baśniowe: krasnoludki, latające dywany, dobre wróżki, czarodzieje i magiczne zaklęcia. Czytanie baśni wywiera też wpływ na rozwój społeczny i emocjonalny: pod wpływem lektury dziecko uczy się współczuć, kochać, podziwiać i potępiać to co złe. Pierwsze uczucia estetyczne takie jak: przeżycia radości, smutku, współczucia, podziwu dla męstwa i bohaterstwa, bardzo wyraźnie kształtują osobowość dziecka.
Książki obecnie posiadają piękną oprawę, zawierają też liczne ilustracje zachęcające w pierwszej kolejności do obejrzenia obrazków. Ilustracje stanowią też uzupełnienie czytanego tekstu, stanowią źródło inspiracji wypowiedzi ustnych, pisemnych, plastyczno-technicznych.
Czytanie książek może mieć też charakter pośredni, odbywa się ono najczęściej poprzez rodziców, dziadków czy też nauczyciela. Czytanie dziecku przez dorosłych może być zachętą do czytania książki przez bardziej oporne dzieci. Następuje też bardzo ważny związek emocjonalny między dzieckiem i osobą dorosłą. Należy pamiętać, aby stworzyć dziecku odpowiednie warunki do koncentracji na czytanym tekście. Dzieci, które dużo czytają, lepiej i ładniej wypowiadają się, popełniają też mniej błędów w pisowni ortograficznej. Dzięki częstemu sięganiu po tę samą książkę dzieci trenują swoją pamięć odtwórczą, co sprzyja nauce i szybszemu opanowaniu pewnych treści szkolnych. W życiu dorosłym pomoże w rozwiązywaniu ...