Dodaj publikację
Autor
Beata Chudio
Data publikacji
2010-11-16
Średnia ocena
0,00
Pobrań
474

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Problem z opracowaniem próbnych egzaminów i sprawdzianów po klasie VI? Już nie!
 Pobierz (doc, 134,0 KB)

Komentarze

jolantaro, 2014-05-31

mediana i modalna, nie medialna

Podgląd treści


JAK WYNKONAĆ ANALIZĘ PRÓBNEGO SPRAWDZIANU/ EGZAMINU?

Analiza zarówno egzaminu jak i sprawdzianu próbnego wbrew pozorom jest bardzo łatwa, doświadczonemu nauczycielowi z całą pewnością nie powinna zająć więcej niż godzinę czasu. Nie wszyscy jednak potrafią ją wykonać, moje notatki kieruję przede wszystkim do nauczycieli rozpoczynających pracę, doskonale bowiem pamiętam dzień, w którym przyszło mi się zmierzyć z tym zadaniem. Niestety w większości przypadków, studia nie przygotowują do tego typu obowiązków, co skutkuje mozolnym, wielogodzinnym ślęczeniem nad stertą papierów w ramach 40 godzinnego czasu pracy. Efekt – marny, zadowolenie Dyrekcji – wątpliwe.
Skąd tego typu problemy? Otóż większość opracowań, to popisy erudycyjne nas – nauczycieli, którzy za wszelką cenę udziwniają język opracowań, który tak naprawdę ma służyć ułatwieniu warsztatu pracy innym nauczycielom. Po co? Być może dlatego, że sami do końca nie rozumieją jak wykonać zadanie, albo wychodzą z założenia – publikacja, owszem przyda się do awansu zawodowego, a Ty biedaku męcz się sam, tak jak ja niegdyś.
W mojej propozycji analizy, nie będzie udziwnień, pięknego języka, wychodzę bowiem z założenia, że aby ktoś coś zrozumiał, należy mu wytłumaczyć z polskiego na nasze.

Pierwsze kroki podczas analizy:
1. Po poprawieniu testów, zgodnie z kluczem (co już jest śmieszne w swojej istocie, niestety nie mogę powstrzymać się od komentarza w tej sprawie, przekonacie się o tym po paru poprawach), należy:
a. podać maksymalną liczbę punktów jaką można było uzyskać na teście, następnie wynik najwyższy uzyskany prze uczniów i najniższy, następnie powinniśmy wyliczyć rozstęp pomiędzy najwyższym i najniższym wynikiem z testu.

Przykład:

|LP |KOD UCZNIA |LICZBA PKT |
|1. |A01 |34 |
|2. |A02 |15 |
|3. |A03 |45 |
|4. |A04 |28 |
|5. |A05 |19 |
|6. |A06 |34 |
|7. |A07 |41 |

Z reguły za test gimnazjalny, można uzyskać 50 punktów, z podanego wykresu wynika, że najniższy wynik to 15, najwyższy 45, rozstęp natomiast wyniósł 45-15 czyli 30 punktów.

b. Kolejnym etapem jest podanie:
- medialnej, czyli wyniku środkowego (układamy pracę od najmniejszej ilości pkt. do największej, spisując środkowy wynik.
- modalnej, czyli wynik, który najczęściej się powtarzał.

Medialna na podstawie wykresu zamieszczonego powyżej:

15 19 28 34 34 41 45 medialna testu to wynik 34

Modalna na podstawie wykresu zamieszczonego powyżej:

34. gdyż mamy 2 wyniki o takiej samej liczbie punktów.

c. Ustalenie średniej liczby pkt w przeliczeniu na 1 ucznia, obliczam dzieląc sumę wszystkich uzyskanych punktów przez uczniów przez ich ilość :

216 : 7 = 30,85

d. Następnie ustalam łatwość testu: to nic innego jak łączna suma pkt zdobyta przez uczniów dzielona na ...