Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat: Balladyna winna czy niewinna zarzucanych jej czynów?
Klasa VI
Czas realizacji: 45 minut
Cele lekcji:
Poziom wiadomości:
Uczeń:
- zna losy Balladyny, głównej bohaterki dramatu,
- zna słownictwo związane z sądownictwem,
- zna treść lektury.
Poziom umiejętności:
Uczeń:
- ocenia postępowanie głównej bohaterki,
- argumentuje wypowiedź,
- posługuje się odpowiednim słownictwem,
- dba o kulturę żywego słowa,
- aktywnie słucha,
- doskonali sprawności językowe.
Poziom postaw:
Uczeń:
- zastanawia się nad wartościami kodeksu moralnego.
Metody i techniki pracy:
- eksponująca.
Formy pracy:
- indywidualna.
Przebieg lekcji
Zaangażowanie:
Przeprowadzenie zajęć możliwe jest po wcześniejszym zapoznaniu uczniów z tematyką. Na poprzedniej lekcji nauczyciel powinien był wytłumaczyć uczniom, na jakich zasadach zostaną przeprowadzone zajęcia.
Chętni uczniowie dostają do opracowania rolę:
Uczeń I – oskarżyciela,
Uczeń II – obrońcy,
Uczeń III – Balladyny,
Uczeń IV – Goplany,
Uczeń V – Skierki,
Uczeń VI – protokolanta.
Pozostali uczniowie, powinni zapoznać się z zasadami argumentowania wyroku sądowego, gdyż na zajęciach będą pełnili rolę ławy przysięgłych.
Lekcję rozpoczynamy od zorganizowania posiedzenia sądu. Zadaniem nauczyciela jest rozdanie uczniom kartek papieru, które podczas wystąpień posłużą do notowania argumentów w obronie lub przeciw skazaniu oskarżonej Balladyny.
Badanie:
W tej części zajęć uczniowie rozpoczynają pracę sądu. Jako pierwszy występuje oskarżyciel, który przedstawia sądowi akt oskarżenia. Następnie pojawiają się kolejno świadkowie, którzy odpowiadają na pytania zadawane przez obrońcę i oskarżyciela, nad porządkiem obrad sądu czuwa nauczyciel. Zadaniem protokolanta jest sporządzenie protokołu z rozprawy. Uczniowie występujący w roli ławników, aktywnie słuchają, sporządzając notatki, niezbędne do zredagowania wyroku.
Podczas wystąpień uczniowie mogą korzystać z pomocy przygotowanych w domu, jednak należy zwrócić szczególną uwagę na sposób porozumiewania się uczniów. Powinni oni kulturalnie wypowiadać się, posługiwać odpowiednią terminologią związaną z sądownictwem, nawiązywać do wypowiedzi rozmówców, dbać o kulturę słowa, ograniczyć wyrażanie emocji.
Rozprawę należy zakończyć mową końcową.
Przekształcanie:
Po zakończeniu rozprawy, nauczyciel prosi uczniów o zredagowanie wyroku sądu, na podstawie zebranych informacji.
Uczniowie biorący udział w prezentacji posiedzenia omawiają w tym czasie mocne i słabe strony swoich wystąpień.
Prezentacja:
Tę część zajęć rozpoczynamy od odczytania protokołu z rozprawy sądowej. Następnie nauczyciel prosi kilku uczniów o odczytanie wyroku sądu i argumentację.
Podczas prezentowania zadań, należy zwrócić uwagę na to, jakie argumenty dominują w uzasadnieniu wyroku. Zadaniem ucznia było, bowiem zredagowanie wyroku na podstawie posiedzenia sądu, nie zaś wiadomości z lektury.
Podsumowanie:
W podsumowaniu powinniśmy omówić pracę uczniów na lekcji, wskazać mocne i słabe strony. Ważne jest to, aby docenić trud dzieci włożony w przygotowanie się do zajęć. Należy podkreślić fakt, że słuchanie i ocenianie jest umiejętnością niezwykle trudną, a oni sprostali stawianym przed nimi ...