Dodaj publikację
Autor
Beata Chudio
Data publikacji
2010-11-16
Średnia ocena
0,00
Pobrań
83

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz zajęć.
 Pobierz (doc, 55,5 KB)

Podgląd treści


Temat: W zależności od sytuacji różnie się wypowiadamy.
Klasa IV

Czas realizacji: 45 minut

Cele lekcji:

Poziom wiadomości:
Uczeń:
- wie czym jest wypowiedzenie,
- zna rodzaje wypowiedzeń.

Poziom umiejętności:
Uczeń:
- dostrzega różnicę w wyrażaniu emocji na podstawie wysłuchanego komunikatu,
- poprawnie zapisuje wnioski do karty pracy,
- aktywnie słucha prezentowanych komunikatów,
- doskonali sprawności językowe,
- potrafi odróżnić rodzaje wypowiedzeń, na podstawie zabarwienia uczuciowego nadawcy,
- potrafi rozpoznać granice wypowiedzenia na podstawie intonacji zdaniowej.

Poziom postaw:
Uczeń:
- postrzega język jako składnik dziedzictwa kulturowego.

Środki dydaktyczne:
- karta pracy – schemat,
- karta pracy nr 1.

Metody i techniki pracy:
- zajęć praktycznych
- eksponująca ( prezentacja nagrania).

Formy pracy:
- indywidualna, zbiorowa, praca w grupie.

Przebieg lekcji

Zaangażowanie:

Zajęcia należy rozpocząć od ćwiczenia, które utrwali wiadomości dotyczące wypowiedzenia. Przed rozpoczęciem zadań, należy określić czas pracy uczniów w zależności od poziomu intelektualnego dzieci. Zadanie będzie polegało na uzupełnieniu następującego schematu:

| |
|SCHEMAT |
|WYPOWIEDZENIE |
|(..........zdanie...........) |
| |
| |
|....pojedyncze........... .........złożone............. |
| |
| |
| |
| |
|ZBUDOWANE Z .......1.......ORZECZENIA ZBUDOWANE Z ....2....LUB |
|.......więcej.......ORZECZEŃ |
| |
| |
|PODZIAŁ WYPOWIEDZEŃ |
|ZE WZGLĘDU NA: |
| |
| |
| |
|CEL WYPOWIEDZI: ZABARWIENIE UCZUCIOWE: |
|- .......oznajmujące.............. - |
|........neutralne................ |
|- .......pytające.................... - |
|........wykrzyknikowe..... |
|- .......rozkazujące.............. |

Po wykonaniu ćwiczenia, uczniowie odczytają prawidłowo zapisane odpowiedzi. Nauczyciel poinformuje, że lekcja poświęcona będzie rozpoznawaniu celu wysłuchanego komunikatu i wyrażanych w nim emocji. Po zapisaniu tematu lekcji, rozda karty pracy i objaśni zawarte w nich polecenia.

Badanie:

Zadaniem nauczyciela w tej części zajęć, jest odtworzenie nagrania z płyty CD.
Uczniowie w skupieniu słuchają prezentowanych wypowiedzi uzupełniając jednocześnie karty pracy.
Podczas wykonywania ćwiczeń, należy zwrócić szczególną uwagę na uczniów z trudnościami w nauce. Jeżeli dzieci mają trudności z podaniem odpowiedzi, należy po raz drugi zaprezentować nagranie. Uczniowie, którzy wykonali zadanie za pierwszym razem, powinni sprawdzić poprawność odpowiedzi podanych w kartach pracy.

| |
|KARTA PRACY |
|1. Słuchając sądy ulicznej, określ cel wypowiedzi i zabarwienie uczuciowe komunikatu. |
| |
|Rodzaj wypowiedzenia: Zabarwienie uczuciowe: |
| |
|Dziennikarz: |
|1. ................................................................ |
|............................................... |
|2. ................................................................ |
|............................................... |
|3. ................................................................ |
|............................................... |
|Ankietowany I: |
|1. ................................................................. |
|................................................ |
|Dziennikarz: |
|1. ................................................................. |
|................................................. |
|Ankietowany II: |
|1. ................................................................. |
|................................................. |
|Dziennikarz: |
|1. ................................................................. |
|.................................................. |
|2. ................................................................ |
|.................................................. |
|Ankietowany III: |
|1. ................................................................ |
|.................................................. |
|2. ................................................................ |
|.................................................. |
|Dziennikarz: |
|1. ................................................................ |
|................................................ |
|2. ................................................................ |
|............................................... |
|Ankietowany IV: |
|1. ................................................................. |
|................................................. |
|2. ................................................................. |
|.................................................. |
|3. ................................................................. |
|.................................................. |
|Dziennikarz: |
|1. ................................................................... |
|.................................................. |
|2. ................................................................... |
|.................................................. |
|3. ................................................................... |
|................................................... |
|4. .................................................................... |
|................................................... |
|5. .................................................................... |
|................................................... |
|6. .................................................................... |
|................................................... |

Po wykonaniu zadania przez uczniów, należy poprosić wybrane osoby o odczytanie wykonanego ćwiczenia.
Niektórzy uczniowie na pewno popełnią błędy, ważne jest jednak to, aby nauczyciel nie karcił, za wskazanie błędnej odpowiedzi, lecz wyjaśnił, że słuchanie jest umiejętnością niezmiernie trudną i każdy może się pomylić wykonując to zadanie. W ten sposób nie tylko nie zrazi ucznia do dalszej pracy, ale zmotywuje go do uważnego słuchania.

Przekształcanie:

W dalszej części lekcji nauczyciel dzieli uczniów na grupy ćwiczeniowe, rozdaje koperty z rozsypankami wyrazowymi i poleceniami do wykonania ...