Dodaj publikację
Autor
Ludmiła Szymanek
Data publikacji
2010-11-16
Średnia ocena
0,00
Pobrań
149

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Lekja geografii w kl. 1 gimnazjum.
 Pobierz (docx, 12,0 KB)

Podgląd treści

LEKCJA GEOGRAFII W KLASIE I GIMNAZJUM

TEMAT : RZEKI ŚWIATA

CELE LEKCJI :

a- uczeń wie:

-jak nazywają się i na jakich kontynentach znajdują się najdłuższe rzeki świata,

-co oznaczają pojęcia: rzeka główna, dorzecze ,zlewisko, dział wód,dopływ,

b-uczeń potrafi:

-wskazać na każdym kontynencie najdłuższą rzekę,

-rozpoznać prawe i lewe dopływy każdej rzeki,

-określić kierunek biegu rzeki,

c-uczeń rozumie :

-jaki jest związek między wielkością sieci rzecznej a warunkami klimatycznymi.

Pomoce: mapki konturowe, mapa indukcyjna świata, atlasy, prezentacja multimedialna,dane statystyczne ,zeszyt ćwiczeń

Metody: praca z mapą, prezentacja, pogadanka.

Przebieg lekcji:

1.Zapoznanie uczniów z nowym tematem i celami lekcji.

2.Wprowadzenie kluczowych pojęć dotyczących sieci rzecznej na mapie indukcyjnej świata na przykładzie rzeki Kongo.

3.Samodzielne wykonanie ćwiczenia z mapką konturową-każdy z uczniów otrzymuje mapkę konturową jednego kontynentu z zaznaczoną wybraną rzeką i wykonuje polecenia:

a-odszukaj na odpowiedniej mapie w atlasie nazwę oznaczonej na mapce rzeki,

b-zaznacz źródło w następujący sposób (●źr),

c- oznacz literą U ujście i w odpowiednim miejscu podpisz nazwę zbiornika, do którego rzeka wpada,

d-odszukaj dowolny prawy i lewy dopływ i oznacz je odpowiednio literami P, L,

e-przerywana linią--------- zaznacz dorzecze,

f-podaj ,w jakim kierunku płynie rzeka.

4. Omówienie ćwiczenia i wyciągnięcie wniosku od czego zależy wielkość dorzecza i długość rzeki.

5.Porządkowanie rzek pod względem długości i wielkości dorzecza na podstawie danych statystycznych.

6. Prezentacja multimedialna .

7. Zadanie domowe-wykonaj w zeszycie ćwiczeń ćw.3 str 49 i ćw. 5 str. 50. Dla uczniów szczególnie zainteresowanych przedmiotem dodatkowo zad.6 str.50 oznaczone*.(zeszyt ćwiczeń PULS ZIEMI)

8.Podsumowanie i ocena lekcji.