Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
LEKCJA GEOGRAFII W KLASIE I GIMNAZJUM
TEMAT : RZEKI ŚWIATA
CELE LEKCJI :
a- uczeń wie:
-jak nazywają się i na jakich kontynentach znajdują się najdłuższe rzeki świata,
-co oznaczają pojęcia: rzeka główna, dorzecze ,zlewisko, dział wód,dopływ,
b-uczeń potrafi:
-wskazać na każdym kontynencie najdłuższą rzekę,
-rozpoznać prawe i lewe dopływy każdej rzeki,
-określić kierunek biegu rzeki,
c-uczeń rozumie :
-jaki jest związek między wielkością sieci rzecznej a warunkami klimatycznymi.
Pomoce: mapki konturowe, mapa indukcyjna świata, atlasy, prezentacja multimedialna,dane statystyczne ,zeszyt ćwiczeń
Metody: praca z mapą, prezentacja, pogadanka.
Przebieg lekcji:
1.Zapoznanie uczniów z nowym tematem i celami lekcji.
2.Wprowadzenie kluczowych pojęć dotyczących sieci rzecznej na mapie indukcyjnej świata na przykładzie rzeki Kongo.
3.Samodzielne wykonanie ćwiczenia z mapką konturową-każdy z uczniów otrzymuje mapkę konturową jednego kontynentu z zaznaczoną wybraną rzeką i wykonuje polecenia:
a-odszukaj na odpowiedniej mapie w atlasie nazwę oznaczonej na mapce rzeki,
b-zaznacz źródło w następujący sposób (●źr),
c- oznacz literą U ujście i w odpowiednim miejscu podpisz nazwę zbiornika, do którego rzeka wpada,
d-odszukaj dowolny prawy i lewy dopływ i oznacz je odpowiednio literami P, L,
e-przerywana linią--------- zaznacz dorzecze,
f-podaj ,w jakim kierunku płynie rzeka.
4. Omówienie ćwiczenia i wyciągnięcie wniosku od czego zależy wielkość dorzecza i długość rzeki.
5.Porządkowanie rzek pod względem długości i wielkości dorzecza na podstawie danych statystycznych.
6. Prezentacja multimedialna .
7. Zadanie domowe-wykonaj w zeszycie ćwiczeń ćw.3 str 49 i ćw. 5 str. 50. Dla uczniów szczególnie zainteresowanych przedmiotem dodatkowo zad.6 str.50 oznaczone*.(zeszyt ćwiczeń PULS ZIEMI)
8.Podsumowanie i ocena lekcji.