Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Wybrane metody pracy z uczniem słabym i zdolnym
Praca z uczniem słabym
podaję polecenia w prostszej formie,
unikam trudnych czy bardzo abstrakcyjnych pojęć,
często odwołuję się do konkretu, przykładu, wiadomości zaczerpniętych z życia codziennego
unikam pytań problemowych i przekrojowych
w miarę możliwości instruuję indywidualnie
zadaję do domu tyle, żeby dziecko było w stanie wykonać
dzielę uczniów na grupy, które otrzymują zróżnicowane zadania lub przydzielam do uczniów lepszych, żeby dziecko od nich się uczyło i miało okazję otrzymać pozytywną ocenę co pozytywnie wpływa na chęć do dalszej pracy
stosuję metodę podpowiedzi, która polega na konkretyzacji zadania z równoczesnym rozwiązaniem analogicznego zadania: na bezpośrednim wskazaniu sposobu rozwiązania lub rozwiązania dzięki naprowadzającym pytaniom itp.,
indywidualizuję zalecenia wyrównawcze(prace domowe), które każdorazowo są dostosowane do rodzaju ujawnionych braków, albo też przez powtarzanie z uczniami słabo opanowanych partii materiału.
W czasie wprowadzania łatwiejszych partii materiału lub nowego materiału aktywizuję słabszych uczniów, którzy chętniej podejmują się tych zadań
Sprawdziany przygotowuję tak, aby słabi uczniowie mogli uzyskać ocenę pozytywną
Pozytywnie oceniam próby podejmowane do odrobienia zadania domowego, które sprawia większy problem. Uczeń musi pokazać , choćby próby swojej pracy, fragmenty obliczeń, nazwać choćby częściowo problem, z którym nie mógł się uporać.
Pozostawiam więcej czasu na przyswojenie materiału
Aktywizuję w czasie wykonywania pokazowych doświadczeń ( co uczeń sam wykona łatwiej zapamięta)
Proponuję dodatkowe zajęcia, na których można zadać pytania lub rozwiązać problematyczne zadania
Praca z uczniem zdolnym
Praca w grupach , gdzie uczniowie dostają zadania o podwyższonym stopniu trudności
Praca indywidualna ucznia w czasie lekcji, gdzie sam wykonuje zadania trudniejsze i wtedy indywidualnie instruuję takiego ucznia
Zadaję trudniejsze zadania domowe dla chętnych uczniów i oceniam je oddzielnie
Prowadzę zajęcia pozalekcyjne, gdzie przygotowuję uczniów do konkursu przedmiotowego wprowadzając materiał wykraczający poza program gimnazjum
Na lekcjach przy omawianiu materiału podaję ciekawostki dotyczące omawianych treści i informuję jaki zakres będzie obowiązywał w szkole ponadpodstawowej. W miarę zainteresowania i czasu omawiam treści wykraczające poza program gimnazjum
Proponuję wykonywanie i opisywanie samodzielnie w domu bezpiecznych doświadczeń chemicznych i krótkie omawianie ich wyników na lekcjach
Zachęcam do przygotowywania gazetek tematycznych z zakresu nauczanych przedmiotów, wykraczających poza ramowy program co rozbudza ciekawość ucznia.
Zwracam szczególną uwagę na korzystanie z naukowych terminów , na ścisłość i precyzję odpowiedzi
Zachęcam do pomocy koleżeńskiej uczniom słabym co pozwala na swobodne utrwalanie materiału