Dodaj publikację
Autor
Beata Adamczyk
Data publikacji
2010-11-16
Średnia ocena
0,00
Pobrań
400

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Propozycje pracy na chemii w gimnazjum z uczniem słabym i zdolnym.
 Pobierz (docx, 13,3 KB)

Podgląd treści

Wybrane metody pracy z uczniem słabym i zdolnym

Praca z uczniem słabym

podaję polecenia w prostszej formie,

unikam trudnych czy bardzo abstrakcyjnych pojęć,

często odwołuję się do konkretu, przykładu, wiadomości zaczerpniętych z życia codziennego

unikam pytań problemowych i przekrojowych

w miarę możliwości instruuję indywidualnie

zadaję do domu tyle, żeby dziecko było w stanie wykonać

dzielę uczniów na grupy, które otrzymują zróżnicowane zadania lub przydzielam do uczniów lepszych, żeby dziecko od nich się uczyło i miało okazję otrzymać pozytywną ocenę co pozytywnie wpływa na chęć do dalszej pracy

stosuję metodę podpowiedzi, która polega na konkretyzacji zadania z równoczesnym rozwiązaniem analogicznego zadania: na bezpośrednim wskazaniu sposobu rozwiązania lub rozwiązania dzięki naprowadzającym pytaniom itp.,

indywidualizuję zalecenia wyrównawcze(prace domowe), które każdorazowo są dostosowane do rodzaju ujawnionych braków, albo też przez powtarzanie z uczniami słabo opanowanych partii materiału.

W czasie wprowadzania łatwiejszych partii materiału lub nowego materiału aktywizuję słabszych uczniów, którzy chętniej podejmują się tych zadań

Sprawdziany przygotowuję tak, aby słabi uczniowie mogli uzyskać ocenę pozytywną

Pozytywnie oceniam próby podejmowane do odrobienia zadania domowego, które sprawia większy problem. Uczeń musi pokazać , choćby próby swojej pracy, fragmenty obliczeń, nazwać choćby częściowo problem, z którym nie mógł się uporać.

Pozostawiam więcej czasu na przyswojenie materiału

Aktywizuję w czasie wykonywania pokazowych doświadczeń ( co uczeń sam wykona łatwiej zapamięta)

Proponuję dodatkowe zajęcia, na których można zadać pytania lub rozwiązać problematyczne zadania

Praca z uczniem zdolnym

Praca w grupach , gdzie uczniowie dostają zadania o podwyższonym stopniu trudności

Praca indywidualna ucznia w czasie lekcji, gdzie sam wykonuje zadania trudniejsze i wtedy indywidualnie instruuję takiego ucznia

Zadaję trudniejsze zadania domowe dla chętnych uczniów i oceniam je oddzielnie

Prowadzę zajęcia pozalekcyjne, gdzie przygotowuję uczniów do konkursu przedmiotowego wprowadzając materiał wykraczający poza program gimnazjum

Na lekcjach przy omawianiu materiału podaję ciekawostki dotyczące omawianych treści i informuję jaki zakres będzie obowiązywał w szkole ponadpodstawowej. W miarę zainteresowania i czasu omawiam treści wykraczające poza program gimnazjum

Proponuję wykonywanie i opisywanie samodzielnie w domu bezpiecznych doświadczeń chemicznych i krótkie omawianie ich wyników na lekcjach

Zachęcam do przygotowywania gazetek tematycznych z zakresu nauczanych przedmiotów, wykraczających poza ramowy program co rozbudza ciekawość ucznia.

Zwracam szczególną uwagę na korzystanie z naukowych terminów , na ścisłość i precyzję odpowiedzi

Zachęcam do pomocy koleżeńskiej uczniom słabym co pozwala na swobodne utrwalanie materiału