Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
METODY AKTYWIZUJĄCE W NAUCZNAIU ZINTEGROWANYM
Dzieci w młodszym wieku szkolnym dążą do rozszerzania
i pogłębiania swojej wiedzy, starają się zrozumieć świat i poszukują dla siebie miejsca w je otaczającym środowisku. Przejawiają potrzebę poznawania, poszukiwania i odkrywania wszystkiego, co znajduje się w ich otoczeniu. Chęć ucznia ujawniają przez naturalną ciekawość. Nauczyciel powinien dbać o to, aby uczeń pracował na lekcji aktywnie i twórczo. Osiąganie zamierzonych celów zależy przede wszystkim od tego, jakie metody i formy pracy stosuje się na zajęciach.
Metody aktywizujące pracę uczniów w procesie dydaktycznym uznawane są za naczelną zasadę nauczania – uczenia się.
Omówionych zostanie osiem metod aktywizujących:
- dyskusja,
- gry dydaktyczne,
- pytania i odpowiedzi,
- granie ról,
- drama,
- symulacja,
- giełda pomysłów, czyli „burza mózgów”,
- metoda projektu.
Dyskusja jest trudną sztuką wymiany poglądów, przekonania w obronie własnego punktu widzenia i trening szacunku dla przekonań innych oraz sposób na dochodzenie do wspólnych znaczeń.
Efektem dyskusji jest zmiana w myśleniu i działaniu.
Dyskusja jest metodą nauczania, która może być stosowana nawet w przedszkolu. Małe dzieci szybko uczą się dyskutować z innymi, zbierają głos, wypowiadają własne zdanie, czyli uczą się bardzo ważnej umiejętności, jaką jest mówienie i słuchanie ze zrozumieniem,
Dyskusję nauczyciel może wykorzystywać do rozwiązywania problemów dydaktycznych i wychowawczych.
Nauczyciele prowadzący z dziećmi dyskusję powinni wiedzieć, że dobra dyskusja będzie, kiedy: temat dyskusji zostanie właściwie wyjaśniony, musi zaistnieć pozytywna motywacja ( wzajemne zrozumienie, zaangażowanie, wysłuchanie poglądów i wspólne analizowanie),dyskutujący są świadomi przedmiotu dyskusji. Wtedy na pewno zastosowanie tej metody do pracy z dziećmi będzie skuteczne i właściwe. Metody dyskusyjne uczą dyskutować, negocjować i przyjmować różne punkty widzenia.
Gry dydaktyczne
Dobrze zaprojektowane gry służą rozwiązywaniu problemów, uczą przestrzegania reguł i właściwej radości z wygranej oraz znakomicie aktywizują uczniów. Nauczyciele powinni kształcić w swoich wychowankach umiejętność rozwiązywania problemów. Prowadzi do tego na pewno rozwijanie logicznego myślenia i systematyczna nauka radzenia sobie z różnymi typami problemów. Tę funkcję znakomicie realizują gry problemowe przeprowadzane w sytuacji zabawowo – treningowej.
Rola nauczyciela wybierającego grę dydaktyczną polega na:
- właściwym doborze gry do potrzeb i możliwości uczniów,
- wyjaśnieniu regulaminu gry,
- zajęciu pozycji obserwatora w czasie trwania gry,
- w razie potrzeby udzieleniu pomocy,
- podsumowaniu gry.
Ważnym również jest, aby wybrana przez nauczyciela gra była atrakcyjna, wartościowa dla dzieci, dostosowana do możliwości uczniów oraz warunków pracy szkoły.
Pytania i odpowiedzi
Pytanie jest formą aktywnego odniesienia się do pewnego obszaru rzeczywistości.
Kiedy nauczyciele stosują pytania w szkole?
1. Pytania są odpowiednie do fazy początkowej zajęć.
2. Pytania sprawdzają stopień pewności i przyswojenia materiału.
3 ...