Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
MOTORYCZNA SPRAWNOŚĆ 6 - LATKA CZYNNIKI TKWIĄCE W DZIECKU
W końcowym okresie wieku przedszkolnego dzieci osiągają wysoki poziom zręczności, płynności i elastyczności motorycznej. Niektóre ruchy ulegają automatyzacji, co jest widoczne w harmonijnym ich wykonywaniu. Bardzo istotnym przejawem wysokiego stopnia sprawności ruchów jest ich przewidywanie /antypacja ruchowa/, które przejawia się we wcześniejszym przystosowaniu pozycji ciała, ustawieniu ręki do czynności mającej nastąpić. Jest to wynik wielokrotnych doświadczeń ruchowych, przez które dziecko osiąga tę zdolność „przymierzania ” się do ruchu, zanim zostanie on wykonany.
Dzięki rozszerzającym się znacznie w tym okresie różnorodnym działaniom manualnym rozwija się dokładność wykonywania wielu skomplikowanych czynności rąk.
Motoryczna sprawność rąk 6 – latka przejawia się :
możliwością dostosowywania ruchów rąk i palców do rodzaju wykonywanej pracy, materiału i narzędzia, np. zwalniania napięcia podczas rysowania,
możliwością formowania palcami małych elementów podczas lepienia, wydzierania, wypełniania rysunkiem – kompozycją małej powierzchni kartonu;
umiejętnością hamowania niektórych impulsów ruchowych, np. dowolne zmienianie kierunku ruchu ręki przy rysowaniu;
koordynacją ruchów między ramieniem, przedramieniem, dłonią i palcami /z wyłączaniem niektórych rodzajów części kończyn zależnie od potrzeby i rodzaju wykonywanej pracy/;
ciągłością ruchów – możliwością łączenia jednym ruchem kilku elementów graficznych ;
zdolnością utrzymania się w rysunku na linii obranego poziomu lub pionu.
Dzieci 6 – letnie potrafią już bez trudu nawlec igłę, połączyć różnymi sposobami drobne części majstrowanych przedmiotów, wykazują dużą precyzję w rysowaniu, tworząc niejednokrotnie miniaturowe kompozycje, wykonując szereg szczegółowych elementów postaci ludzkich itp. Wiele czynności potrafią wykonać bez kontroli wzroku. Bardzo znacznie wzrasta znaczenie i rola w objaśnianiu zespołów czynności i działań. Coraz częściej zastępuje ono pokaz ruchów. Dzieci opanowują cały szereg schematów ruchowych, w których płynnie łączą poszczególne, kolejne czynności.
Sześciolatkom zależy już nie tylko na wyniku ich działań, rezultatach czynności, ale zaczynają oceniać jakość wykonywania ruchów. Stąd zainteresowanie współzawodnictwem gdzie zachodzi możliwość porównywania siebie z innymi.
Dziecko pod koniec okresu przedszkolnego prawidłowo rozpoznaje i różnicuje kształty przedmiotów, rozwijają się spostrzeżenia słuchowe, wzrasta wrażliwość słuchowa dziecka. Następuje rozwój słuchu werbalnego i muzycznego.
Spostrzeżenia dziecka stają się bogatsze, zróżnicowane. Chociaż mają one jeszcze charakter globalny, to już pod koniec okresu przedszkolnego zdolne jest do przeprowadzenia analizy i syntezy spostrzeganego materiału.
Dzieci dobrze przygotowane do nauki pisania potrafią w spostrzeganiu wzrokowym ująć przedmiot i kształt graficzny w całość i równocześnie wyróżnić w nim części i elementy stanowiące jej składniki związane i współzależne pod względem kierunków, położenia w całości i proporcji wymiarów, czyli dziecko potrafi w spostrzeganiu ujmować strukturę kształtu, wyróżniając jej istotne cechy stosunków.
W tym wieku dziecko najdokładniej spostrzega w trakcie ...