Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
1. Temat dnia: Dziękujemy Ci Panie Janie Christianie, za te cudne dla dzieci bajanie
Czas zajęć: 4 godz.
Aktywność
Przebieg zajęć
Cele operacyjne (uczeń powinien)
Pomoce dydaktyczne
Metody
Formy pracy
Polonistyczna
Polonistyczno – społeczna
Matematyczno - polonistyczna
Plastyczno – techniczna
Polonistyczna
Matematyczna
Polonistyczna
Muzyczno – plastyczna
Zabawa „Chochlik napsocił”. Uczniowie otrzymują tekst wiersza Wandy Wiśniewskiej pt. „Prima aprilis”, ich zadaniem jest uporządkować poplątane tytuły baśni i bajek i napisać prawidłowe tytuły w zeszycie.
Prezentacja płaskiego modelu zamku baśniowego (wyciętego z papieru) z otwieranymi i zamykanymi okiennicami. W okienku na wieży portret H. Ch. Andersena.
Odczytanie informacji o H.Ch. Andersenie umieszczonej w okienkach zamku. Uczniowie kolejno podchodzą do modelu zamku, otwierają okienka, czytają głośno napisy. Wnioskują, że mieszkańcem tajemniczego zamku jest Andersen.
Uzupełnienie przez nauczyciela wiadomości o pisarzu. Wskazanie na mapie Danii, Kopenhagi, Odense.
Poznanie tytułów najpopularniejszych baśni w trakcie układania puzzli matematycznych. (Podział klasy na grupy. Tyle zestawów puzzli, ile grup)
Odpowiedź przez postawione przez nauczyciela pytanie: „Kto mógłby zamieszkać w baśniowym zamku oprócz samego Andersena?” (bohaterowie jego baśni). Dopisanie imion bohaterów pustych oknach zamku.
Wykonanie z kartonu sylwetek głównych bohaterów baśni i ułożenie ich w okienkach zamku. Poinformowanie dzieci o tym, że sam Andersen z pasją wykonywał wycinanki swoich baśniowych bohaterów, które bardzo często służyły mu w takcie publicznych opowieści.
Prezentacja różnych wydań baśni Andersena. Każdy wybrany lider z grupy trzyosobowej prezentuje w kilku zdaniach jedno, różne od pozostałych grup wydanie baśni. Po skończonej prezentacji dzieci wspólnie tworzą „kącik lekturowy”.
Uzupełnianie karty paszportowej H. Ch. Andersena.
Obliczanie ile lat żył Andersen, ile lat temu się urodził
Czytanie i analiza wiersza pt.: „List do Andersena”
Rozsypanka wyrazowa na tablicy. Odczytanie i wyjaśnienie treści telegramu, który nadesłano po śmierci pisarza. Przepisanie do zeszytu.
Wysłuchanie utworu Roberta Schumanna „Baśń zimowa”.
Nauczyciel omawia z dziećmi trzyczęściową budowę utworu, zwracając uwagę na środki stylistyczne, które powodują powstawanie kontrastów muzycznych.
Tryptyk plastyczny inspirowany formą muzyczną ABA. Wykonanie barwnych ilustracji o dowolnej treści. Dzieci przed przystąpieniem do malowania dzielą kartkę papieru na trzy części pola odpowiadające kolejnym częściom.
Zadanie domowe:
przypominamy dzieciom o przeczytaniu na następny dzień baśni pt.: „Brzydkie kaczątko” (nauczyciel dwa tygodnie wcześniej informował uczniów o przeczytaniu tej baśni).
Polecamy dzieciom przynieść na następne zajęcia kilka piórek, kawałki kolorowych materiałów, nożyczki, klej
Pierwsze i drugie zadanie polecone do domu konieczne są do odrobienia przez uczniów, aby aktywnie uczestniczyli na kolejnych zajęciach. Trzecie zadanie ma na celu utrwalenie wiadomości dobytych na zajęciach
17. Kontrola kompetencji
Na zakończenia dnia ...