Dodaj publikację
Autor
Dagmara Rugała
Data publikacji
2010-11-29
Średnia ocena
3,67
Pobrań
870

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Zestawienie w formie tabeli głównych form literackich, jakie uczniowie poznają w gimnazjum: charakterystyka, rozprawka, przemówienie, recenzja, opis przeżyć wewnętrznych i opowiadanie. Polecam do szybkiego przygotowania do pracy klasowej...
 Pobierz (doc, 34,0 KB)

Komentarze

madzia7605, 2010-12-07, ocena:

Bardzo dobry pomysł.

rysunek7, 2011-07-16

Przejrzysta i ciekawa powtórka

Podgląd treści


| |CHARAKTERYS- |ROZPRAWKA |PRZEMÓWIENIE/ |RECENZJA |OPIS PRZEŻYĆ WEWNĘTRZYNYCH |OPOWIADANIE |
| |TYKA | |LIST | | | |
|WSTĘP |Przedstawienie postaci |Przedstawienie problemu, |Zwrot do adresata (/Ew. data, |Informacje na temat: kto? |Jakie wydarzenie wpłynęło na |Opis miejsca, czasu i |
| | |sformułowanie tezy i |miejscowość); wprowadzenie w treść |Co? Kiedy? gdzie? Po co? |uczucia? Jakie wydarzenie miało |okoliczności zdarzeń |
| | |postawienie pytania |przemówienia/listu |Dla kogo? |miejsce? | |
|ROZWINIĘCIE |Wygląd zewnętrzny; Cechy |Argumenty +przykłady; |Przekonanie odbiorcy do określonych|Inf. na temat treści, |Opis uczucia: wewnętrzne przejawy|Uporządkowane |
| |charaktery; Zachowanie; |Kontrargumenty +przykłady |działań, przedstawiając |tematyki, gatunku, |(radość, ból brzucha, niepokój);|relacjonowanie wydarzeń- |
| |Stosunek do otoczenia | |argumentację w sposób rzeczowy i |głównych problemów. |zewnętrzne przejawy (bladość, |nagromadzenie czasowników,|
| | | |zwięzły/ |Komentarz wraz z |rumieńce, machanie rękami) |czasem dialog |
| | | |Treść listu |argumentami. Wyraź własny | | |
| | | | |sąd, skonfrontuj z innymi | | |
|ZAKOŃCZENIE |Ocena postaci |Podsumowanie |Powtórzenie głównej myśli; zwrot |Podsumowanie i ocena |Podsumowanie, jak wydarzenie |Podsumowanie-pointa |
| | |rozważań/opowiedzenie się po |pożegnalny, motywujący |dzieła |ogólnie wpłynęło na odbiorcę | |
| | |jednej ze stron | | | | |
|ZAWSZE PAMIĘTAJ O: |● czystych kartkach ● estetyce ● zachowaniu marginesów i akapitach ● trójdzielnej kompozycji ● głębokim zrozumieniu tematu, rozpatrywaniu problemu z różnych stron ● uporządkowanym |
| |przedstawianiu zagadnień ● ortografii, interpunkcji, wzbogacaniu słownictwa ● spójnym i logicznym prezentowaniu swojej wiedzy ● poprawnym „cytowaniu” ● przenoszeniu wyrazów po |
| |sy-la-bie |