Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT ZAJĘĆ
1. Prowadzący: Katarzyna Jakubowska.
2. Przedmiot: zajęcia logopedyczne.
3. Data i miejsce przeprowadzenia zajęć: 22.11.2010, gabinet logopedyczny.
4. Uczestnicy: Czteroosobowa grupa uczniów pracujących nad poprawą artykulacji i płynnością mowy:
• Drozdowski Maciej IV c,
• Lisiecki Arkadiusz III d,
• Białas Wiktoria III d,
• Hajduk Robert IV b.
5. Czas trwania zajęć: 45 minut.
6. Forma zajęć: grupowa z uwzględnieniem indywidualnego podejścia dostosowanego do rodzaju i poziomu zaburzenia mowy.
7. Temat: Realizacja par głosek dentalizowanych: s - sz, z - ż (rz) w nagłosie wyrazów. Wykorzystanie oddechu przeponowego do wydłużonego wybrzmiewania ćwiczonych głosek.
8. Cele:
• Poprawa sprawności oddechowej – tzw. oddechu dla mowy.
• Wydłużenie fazy wydechowej i poprawa umiejętności gospodarowania powietrzem podczas mówienia.
• Zwiększenie świadomości ułożenia narządów mowy i różnic podczas realizacji par głosek s - sz, z - ż (rz).
• Próba prawidłowej realizacji ćwiczonych głosek w nagłosie wyrazów.
9. Metody pracy:
• Słowne: opis, opowiadanie, dyskusja.
• Oglądowe: pokaz.
• Praktyczne: ćwiczenia.
• Gry dydaktyczne: burza mózgów.
10. Środki dydaktyczne (materiały wykorzystane do zajęć): lustro logopedyczne, szpatułki logopedyczne, balony, plansza samogłoskowa, komputer, mikrofon, programy multimedialne, tablica.
11. Opis realizacji (przebieg):
• Rozgrzewka: rozpoczęcie zajęć od ćwiczeń oddechowych i motoryki artykulacyjnej. Uczniowie siedząc przed lustrem wykonują ćwiczenia oddechu przeponowego, wykorzystują samogłoski do wydłużania fazy wydechowej, co ma bezpośrednie przełożenie na poprawę płynności mówienia. Następnie usprawniają pracę artykulatorów poprzez ćwiczenia warg i języka.
• Odniesienie do poprzednich zajęć i ćwiczeń zaleconych w domu: różnicowanie głosek dwóch szeregów detalizowanych: syczącego - s, z oraz szumiącego - sz, ż (rz). Uczniowie wskazują różnice miedzy głoskami szeregów pod względem ułożenia artykulatorów, miejsca artykulacji, stopnia zbliżenia narządów mowy, dźwięczności. W dalszej kolejności realizują głoski w izolacji i sylabach.
• Wprowadzenie elementu wspólnego – pracy nad płynnością i poprawą artykulacji: wykorzystanie oddechu dla mowy w wydłużonej realizacji czterech głosek detalizowanych s – sz, z – ż (rz).
Uczniowie przypominając sobie jak na poprzednich zajęciach wybrzmiewali samogłoski
na jednym wydechu, jak najdłużej, próbują wykonać to samo na ćwiczonych
spółgłoskach dźwięcznych: z, z (rz). Ćwiczenie wykonują siedząc w półkolu przed komputerem, posługując się mikrofonem i grą logopedyczną Logo-malarz. Całość ma formułę konkursu z mierzeniem czasu długości oddechu przeponowego.
• Próba prawidłowej realizacji ćwiczonych głosek w nagłosie wyrazów.
Uczniowie wykorzystują ćwiczenie na komputerze z pakietu Logopedia – różnicowanie szeregów, gdzie mają za zadanie prawidłowo pogrupować pary obrazków oraz nagrać ich prawidłową realizację. Następnie wspólnie oceniają poprawność wymówień i wskazują na ewentualne trudności i braki w tym zakresie.
• Zdanie domowe: karty pracy.
Na zakończenie uczniowie otrzymują wydrukowane karty z ćwiczonymi wyrazami do samodzielnego powtarzania w domu.