Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Lesiewicz
Data publikacji
2010-12-13
Średnia ocena
0,00
Pobrań
406

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program, jako jedyny zajmuje się problemem arogancji wśród młodzieży. Wprowadza także młodzież w zasady savoir-vivre'u. Zawiera 5 scenariuszy, gotowych do wykorzystania na godzinach z wychowawcą. Prezentacje nie są załączone!
 Pobierz (doc, 218,0 KB)

Komentarze

fijołek, 2010-12-16

No, no - bardzo ciekawy materiał! Gratuluję! i - nie ukrywam, że na pewno wykorzystam go na zajęciach ze swoimi wychowankami. Pozdrawiam

iwkuch, 2010-12-17

Scenariusze fajne lecz mało przydatne - ale dlaczego bez prezentacji ?

agale1, 2011-01-04

Prezentacje mogę przesłać (to duże pliki!). Zainteresowanych proszę o kontakt po 01.02.2011r: Agale1@op.pl

Podgląd treści

Program Profilaktyczno - Wychowawczy

,,Jestem kulturalny - stronię od arogancji”

Program przeznaczony do realizacji na godzinach z wychowawcą

Program opracowała:
mgr inż. Agnieszka Lesiewicz
we współpracy z mgr inż. Emilią Szkudlarz

Ostrów Wielkopolski, rok szkolny 2010/2011
Spis treści:

1.Wstęp……….…………………………………………………………………………..……3
2. Założenia programu…………………………………...…………………………….……....5
3. Cele programu…………………………………………………………………………….….5
4. Działania wychowawczo-profilaktyczne podejmowane w ramach programu……………...6
5. Formy i metody realizacji projektu………………………………………………………......7
6. Ewaluacja……………………………………………………………………...…………….8
7. Załączniki:………………………………………………………………………………..….9
7.1. Scenariusze lekcji:
7.1.1. Relacje między ludźmi.
7.1.2. Pojęcie kultury osobistej.
7.1.3. Poznanie wybranych zasad savoir-vivre΄u.
7.1.4.,,Jak Cię widzą - tak Cię piszą” - właściwy ubiór na różne okazje.
7.1.5. Definiowanie arogancji. Arogancja w naszym otoczeniu.
7.2. Bibliografia

Wstęp

W ostatnich latach coraz częściej obserwujemy, w naszej szkole, niewłaściwe zachowania uczniów wynikające między innymi z elementarnych braków w kulturze osobistej, nieznajomości zasad savoir-vivre΄u, obowiązujących zwyczajów, form towarzyskich i reguł grzecznościowych. Niekulturalne zachowania uczniów, stosowanie wulgaryzmów i aroganckie zachowanie zgłaszają nauczyciele, rodzice na zebraniach wywiadowczych, zauważa pedagog szkolny.
Po analizie ankiety przeprowadzonej wśród uczniów zasadniczej szkoły zawodowej, w roku szkolnym 2009/2010, mogę stwierdzić, że również uczniowie zauważają niekulturalne i aroganckie zachowania. Prawie 67% ankietowanych stwierdziło, że spotyka się z nimi w szkole, 44,4% poza szkołą, 11,1% w domu (uczniowie mogli podkreślić więcej niż jedną odpowiedź). Ankietowani w 90% przyznali, że zachowanie aroganckie nie jest dobrze odbierane w ich otoczeniu.
Wspomniany problem poruszany był kilkukrotnie na radach pedagogicznych, w sprawozdaniach pedagoga szkolnego i został ujęty w planie pracy szkoły. Stworzenie programu profilaktyczno - wychowawczego dotyczącego kultury osobistej zalecane było we wnioskach do dalszej pracy na konferencjach analitycznych.
Szkoła nie posiadała do tej pory, z tego zakresu, odpowiednich materiałów metodycznych takich jak: scenariusze zajęć i prezentacje multimedialne. Jedyną formą przeciwdziałania niekulturalnym zachowaniom młodzieży były krótkie pogadanki nauczycieli na godzinach z wychowawcą i reagowanie, często z małym skutkiem, na przejawy takich zachowań.
Wobec sytuacji w jakiej znalazła się szkoła (niski poziom kultury osobistej uczniów i brak materiałów metodycznych na ten temat), stworzenie programu profilaktycznego – wychowawczego kształtującego kulturalne zachowania uczniów było w pełni uzasadnione.
Program ,,Jestem kulturalny - stronię od arogancji” jest jedynym programem poruszającym problematykę niewłaściwego zachowania uczniów, wynikającego z nieznajomości przez nich zasad savoir-vivre΄u, obowiązujących zwyczajów, form towarzyskich i reguł grzecznościowych. Celem programu, oprócz kształtowania zachowań kulturalnych jest również zminimalizowanie, często nieświadomych, aroganckich, zachowań młodzieży.
Program oprócz oprawy dydaktycznej zawiera szczegółowe scenariusze gotowe do wykorzystania przez wychowawców oraz prezentacje ...