Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Opis i analiza przypadku wychowawczego.
Znaczenie współpracy wychowawcy z rodzicami w eliminowaniu zjawiska wagarów.
1. Identyfikacja problemu
Sukcesy uczniów w dużej mierze zależą od ich systematycznej obecności na lekcjach. Analizując frekwencję we wrześniu 2009 w mojej klasie zauważyłam, że uczeń opuszcza regularnie godzinny poranne (pierwsze dwie, trzy) lub ostatnie. Poza tym wydawało mi się, że uczeń jest cały czas niewyspany. Postanowiłam porozmawiać z matką na ten temat. Mama była zaskoczona moimi uwagami, ale o godzinach nieobecnych również nie wiedziała. Po moim pytaniu, kiedy syn idzie spać, powiedziała, że dokładnie nie może powiedzieć, ponieważ mają taki układ mieszkania, że ma trudność w sprawdzeniu tego faktu. Zobowiązałam ją do zorientowania się o której syn faktycznie idzie spać. Podjęłam też temat wagarów syna, mama zasugerowała, że są to przedmioty w których syn nie do końca czuje się pewnie, dlatego woli na nie przychodzić.
2. Geneza i dynamika zjawiska
Po rozmowie z mamą zachowanie ucznia uległo nieznacznej poprawie, ale na krótko. Duże zaległości powodowały, że uczeń wybierał najłatwiejszy dla niego sposób ucieczki od ocen niedostatecznych, czyli wagary.
Sytuacja powtarzała się, obawiałam się, że spowoduje to oceny niedostateczne na I semestr, oraz pogłębienie się zaległości.
W październiku podpisał uczeń kontrakt w obecności mamy, pedagoga, wychowawcy, w którym zobowiązał się do uczęszczania regularnego do szkoły. Sytuacja poprawiła się, ale na krótko. Następnym krokiem było spotkanie z panią inspektor od spraw nieletnich, która uświadomiła uczniowi, jakie konsekwencje grożą jemu oraz jego rodzicom, jeżeli nie przestanie wagarować.
N a I semestr otrzymał Paweł dwie oceny niedostateczne, oraz przy 50 godzinach nieusprawiedliwionych zachowanie naganne. Zaproponowałam mamie, aby Paweł założył sobie zeszyt obecności, w którym nauczyciele będą się podpisywać na każdej lekcji dokumentując tym samym, że Paweł jest obecny. Jest to również doskonała kontrola dla rodziców. Spotkałam się również z ojcem Pawła, myśląc, że będzie on miał większy wpływ na syna, dodam tylko, że nie było łatwo sprowadzić go do szkoły. Zeszyt przez długi czas nie został założony, wykonałam szereg rozmów osobistych i telefonicznych w celu kontroli nieobecności. Paweł nadrobił wiele zaległości, w miarę regularnie uczęszczał do szkoły. Rodzice kontrolowali zeszyt nieobecności.
W następnej klasie zeszyt będzie również kontrolowany i konsekwentnie sprawdzany przez rodziców, zobowiązali się do tego w obecności wychowawcy.
3. Znaczenie problemu
Zadaniem szkoły, rodziców i moim było podjęcie takich działań, aby uczeń chodził systematycznie do szkoły oraz nadrobił powstałe zaległości i uzyskać promocję do następnej klasy.
4. Prognoza
• Negatywna
W przypadku nie podjęcia odpowiednich działań uczeń:
- będzie ...