Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM KOŁA ORIGAMI ŚWIETLICY W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 146 W WARSZAWIE
Opracowała : Ewa Nicał
Wstęp
Origami w tłumaczeniu z języka japońskiego dosłownie znaczy „Wyginanie papieru” (ori- składać i kami-papier). Sztuka ta ma ponadtysiącletnią tradycję i objęła swym zasięgiem wiele krajów na świecie.
Pedagodzy, nauczyciele i wychowawcy z chęcią sięgają po tę sztukę w swojej pracy z dziećmi. Nic w tym dziwnego, gdyż jest to ciekawa metoda i narzędzie wspierające rozwój dziecka. Jej szerokie zastosowanie w edukacji można tłumaczyć tym, iż wywiera bardzo korzystny wpływ na koncentrację, koordynację wzrokowo-ruchową, zdolności manualne i kreatywność. Ma także działanie relaksujące, rozwija wyobraźnię przestrzenną i kształtuje wytrwałość w dążeniu do celu, uczy dyscypliny.
Z drugiej strony metoda ta cieszy się ogromnym zainteresowaniem wśród samych dzieci. Dzieje się tak dlatego, że przynosi poczucie sukcesu i daje wiele radości płynącej z samego tworzenia i np. wręczenia samodzielnie wykonanego prezentu.
Program świetlicowego koła orgiami zawiera:
- założenia programowe
- cele
- metody
- narzędzia
- przewidywane osiągnięcia uczniów
- ewaluację programu
- rozkład zajęć
Założenia programowe:
1) Wyposażenie dzieci w podstawową wiedzę na temat japońskiej sztuki składania papieru
2) Rozbudzanie zainteresowania nowymi technikami plastycznymi
3) Mobilizowanie dzieci do poszukiwania nowych form pracy
4) Wdrażanie dzieci do różnorodnej formy pracy zbiorowej, prowadzącej do rozwijania poczucia odpowiedzialności za wspólną pracę i umiejętności współdziałania w grupie
5) Wspieranie talentów i zdolności dzieci przez rozwijanie ich wyobraźni i wyzwalanie ekspresji twórczej
6) Dostosowanie tematyki prac do zdolności i zainteresowań dzieci
Program orgiami jest zgodny z podstawą programową kształcenia ogólnego dla I etapu edukacji. Realizowany będzie na zajęciach pozalekcyjnych w ramach świetlicowego koła zainteresowań w wymiarze 2 godzin tygodniowo. Podczas zajęć uwzględnia się indywidualne zainteresowania uczniów. Uczniowie mogą wpływać na dobór realizowanych tematów.
Cele:
1) Rozwijanie u dzieci zainteresowań i uzdolnień plastycznych
2) Zdobywanie umiejętności posługiwania się różnymi technikami plastycznymi oraz ich łączenia
3) Nabywanie umiejętności pracy zespołowej
4) Rozwijanie wyobraźni i twórczego myślenia
5) Kształtowanie takich cech, jak: cierpliwość, wytrwałość w pokonywaniu trudności w dążeniu do celu, kreatywność
6) Rozwijanie sprawności manualnej
7) Kształcenie wrażliwości estetycznej
8) Zachęcanie do szukania i znajdowania rozwiązań
9) Udział w konkursach plastycznych
Formy pracy: indywidualna, zbiorowa, grupowa
Metody pracy:
- objaśnienie
- pokaz
- obserwacja
- ćwiczenia praktyczne
Narzędzia:
- orgiami płaskie z koła
- orgiami płaskie z kwadratu
- orgiami przestrzenne modułowe
- orgiami przestrzenne
- orgiami twórcze – bloki tematyczne ilustrowane jedną zbiorową pracą
Ewaluacja:
- poprzez analizę prac plastycznych
- frekwencję na zajęciach
- obserwację stosunków interpersonalnych
- analizę wyników uzyskiwanych w konkursach
- analizę stopnia samodzielności wykonywanych prac i umiejętności współpracy z kolegami
- zaangażowanie ...