Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
MAŁY EKOLOG
PROGRAM ZAJĘĆ Z EDUKACJI EKOLOGICZNEJ W KLASACH MŁODSZYCH.
Opracowała :mgr Hanna Kozłowska.
WSTĘP
,, Jesteśmy częścią przyrody i powinniśmy żyć z nią w zgodzie .’’ - takie słowa słyszą dzieci z ust nauczycieli , z odbiorników radiowych i telewizyjnych, czasami również od rodziców .Czy jednak uczniowie z klas młodszych łączą wpływ codziennych czynności oraz zachowań na stan środowiska naturalnego? Jak pogodzić potrzebę ochrony środowiska z codziennym życiem?
Myślę ,że oswajanie dzieci z elementami ekologii dają szansę na przyszłość i sprawią , że zagadnienia związane z przyrodą nie staną się dla nich obojętne ani teraz ,ani później.
CELE EDUKACYJNE
• rozbudzanie potrzeby kontaktu z przyrodą
• budzenie szacunku do przyrody
• rozwijanie wrażliwości na problemy środowiska w swojej miejscowości
• ukazywanie możliwości współdziałania na rzecz ochrony środowiska
• kształtowanie nawyków ekologicznego życia we własnym domu
• poznanie niekorzystnych skutków działalności człowieka w przyrodzie
• uświadomienie ścisłego związku między stanem środowiska ,a zdrowiem człowieka
• rozwijanie poczucia własnej wartości i własnych możliwości
• rozwijanie umiejętności prowadzenia obserwacji i wyciągania wniosków
• doskonalenie integracji i współpracy w klasie oraz między klasami
PRZYKLADOWE FORMY PRACY
• zajęcia w klasie i w terenie
• wycieczki i wyjścia w teren
• gry dydaktyczne
• gry i programy multimedialne
• konkursy ,turnieje, doświadczenia, zajęcie empiryczne
• inscenizacje , apele
PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW
• pogadanki, wywiady, spotkania z ciekawymi ludźmi
• pokazy, obserwacje ,doświadczenia, slajdy
• gry ,zabawy dydaktyczne
• praca z książką, z kartą pracy, prezentacje multimedialne
• praca indywidualna ,zespołowa
• burze mózgów ,projekty, elementy dramy, inscenizacje
• organizowanie konkursów wiedzowych i artystycznych
• inne czynności pobudzające do działań proekologicznych
ZAŁOŻENIA PROGRAMU
Program ten jest próbą stworzenia warunków do poznania i zrozumienia współzależności między różnymi składnikami środowiska a działalnością człowieka. Opiera się na treściach programowych i tematycznych zawartych w podręczniku ,,Wesoła Szkoła”( wydawnictwo WSiP) i będzie realizowany w ramach edukacji przyrodniczej oraz na dodatkowych zajęciach w ramach kółka ekologicznego .
Wszystkie działania z dziećmi mają doprowadzić do zrealizowania celów oraz doprowadzić do stworzenia zgranej, odpowiedzialnej za siebie i innych grupy dzieci.
Prezentacja osiągnięć – wszelkie wytwory uczniów a także wszelkie aktywności - są środkiem a nie głównym celem działalności grupy.
PLAN PRACY W KLASIE II
|Lp. |Moduł |Blok |Zakres treści |Wytwory ucznia/ |Treści/uwagi |
| | | | |Sposoby realizacji | |
|1. |Przyroda |Cztery pory roku:| | | |
| |ożywiona |jesień | | | |
| | | |-rośliny ozdobne w klasie ,warunki życia roślin |-praca w zespołach: grupowanie roślin wg potrzeb | |
| | | |-drzewa ,krzewy i rośliny zielone w otoczeniu szkoły |wegetatywnych i sadzenie ich do donic zbiorczych, późniejsza |II |
| | | |-obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie |obserwacja ogólna stanu roślin, całoroczna pielęgnacja | |
| | | |-zmiany zachodzące w przyrodzie ,przygotowania flory i fauny do nadchodzącej zimy |-wyjście ...