Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PRZYKŁADOWY PROGRAM PRACY Z UCZNIEM UPOŚLEDZONYM UMYSŁOWO W STOPNIU UMIARKOWANYM
Indywidualny program pracy
Z uczniem klasy II ......................... na rok szkolny ............................
Realizuje: ........................................................
Informacje o uczniu
1. Krótka charakterystyka sytuacji rodzinnej ucznia.
Uczeń funkcjonuje w rodzinie pełnej. Ma trzech starszych braci.Jest
najmłodszy w rodzinie. Sytuacja materialna rodziny jest trudna. Rodzina utrzymuje się z pomocy społecznej.
Uczeń jest zadbany, wyposażony w niezbędne przybory szkolne.
2. Rodzaje zaburzeń i trudności w przyswajaniu wiedzy i umiejętności.
Uczeń jest upośledzony umysłowo w stopniu umiarkowanym.
Mimo pomocy nie rozumie większości kierowanych do niego poleceń i pytań. Słabo koncentruje uwagę dowolną. Przejawia niską dojrzałość w sferze emocjonalno – społecznej. Wypowiada się pojedynczymi słowami, często niezrozumiałymi. Słabo orientuje się we własnym i najbliższym otoczeniu społeczno - przyrodniczym. Nie zna liter. Pisze po śladzie wzory literopodobne. Potrafi rozpoznać swoje imię i je napisać. Zna cyfry do 10. Nazywa podstawowe kolory. Szybko zniechęcą się podczas wykonywania zadania, chętnie wtedy opuściłby klasę. Grafomotoryka na niskim poziomie. Radzi sobie w prostych czynnościach samoobsługowych.
I. Oddziaływania edukacyjno – wychowawcze.
Zakres edukacyjny
|Cele edukacyjne |Możliwe do osiągnięcia umiejętności ucznia |
|Wyposażenie ucznia w wiedzę i |pisze samodzielnie niektóre litery |
|umiejętności dostosowane do jego |poprawia po śladzie ołówka pismo drukowane i pisane |
|możliwości psychofizycznych |rysuje po śladzie kreski, łuki, szlaczki |
| |rysuje szlaczki oparte na ruchu ciągłym i przerywanym |
| |rozpoznaje swoje nazwisko wśród wielu napisanych słów |
| |z pomocą układa historyjkę obrazkową wg kolejności zdarzeń |
| |z pomocą wypowiada się na temat ilustracji i historyjek obrazkowych |
| |potrafi wskazać różnice na obrazku |
| |potrafi rozpoznać kilka słów wyraźnie napisanych, używanych na co dzień |
| |tworzy zbiory 5 – 10 elementowe, spełniające określony warunek |
| |liczy z pomocą w zakresie 15 |
| |szereguje przedmioty wg wielkości, kształtu, koloru |
| |rozpoznaje figury geometryczne (kwadrat, koło, trójkąt) |
| |orientuje się w schemacie ciała |
| |rozróżnia strony lewa, prawa, góra, dół |
| |zna pojęcia czasowe, wielkościowe i przestrzenne |
| |wymienia pory roku, dni tygodnia |
| |potrafi rozpoznać monety; 1 gr, 2 gr,5 gr,10 gr,20 gr. |
| |kozłuje piłkę prawą i lewą ręka |
| |kopie piłkę bez potknięcia się |
| |potrafi przeskakiwać dwiema nogami, podskakiwać na prawej i lewej nodze |
| |umiejętnie korzysta z przyborów i sprzętu gimnastycznego |
| |zachowuje bezpieczeństwo na placu zabaw |
| |wykonuje prace plastyczne, techniczne, stosując różnorodne techniki |
| |potrafi zaplanować rysunek na całej kartce |
| |potrafi posługiwać się nożyczkami wycinając obrazki po liniach prostych |
| |umie estetycznie przykleić wycięte obrazki |
| |potrafi rytmicznie zagrać na instrumencie perkusyjnym |
| |porusza się zgodnie z rytmem utworu |
| |potrafi rozpoznać podstawowe znaki drogowe i zna ich znaczenie |
| |interesuje się przyrodą, pięknem krajobrazu |
| |rozpoznaje drzewa i krzewy ...