Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Klasa:III
Temat lekcji: Lodowce i Lądolody
Cel ogólny:
- Przedstawianie wpływu zlodowaceń oraz współczesnych procesów geologicznych na rzeźbę i krajobraz naszego kraju
Cele szczegółowe:
A
-zna pojęcia: zlodowacenie, morena, kem, sandr, jezioro polodowcowe, lądolód skandynawski, pole firnowe, jęzor lodowcowy, pradolina, mierzeja, plejstocen, holocen
-wie ile było zlodowaceń
-wymienia warunki konieczne do powstania lodowców
-wymienia formy terenu które ukształtowały się w holocenie i kształtują do dziś
B
-rozpoznaje poszczególne części lodowca
-opisuje wygląd form terenu powstałych na skutek działalności lodowców
C
-podaje przykłady form terenu powstałych w obrębie lądolodu, na jego przedpolu i na skutej działalności lodowców górskich
-ilustruje proces tworzenia się mierzei
Metody nauczania
- praca pod kierunkiem
- pogadanka
- praca z zeszytem ćwiczeń
- praca z podręcznikiem
Formy pracy
- indywidualna, zbiorowa
Środki dydaktyczne
- podręcznik, zeszyt ćwiczeń, zeszyt przedmiotowy, ścienna mapa Polski, folia do rzutnika
Przebieg lekcji:
|Ogniwa | |
|1. czynności organizacyjne |-sprawdzenie obecności |
|2.rekapitulacja wtórna |-sprawdzenie zadania domowego |
|3.podanie i wyjaśnienie |-wyjaśnienie ciągłości procesów kształtujących rzeźbę terenu i podkreślenie znaczącej roli zlodowaceń w kształcie |
|tematu lekcji |krajobrazu Polski |
|4.opracowanie nowego |-przypomnienie podziału czwartorzędu |
|materiału |-wprowadzenie pojęcia lądolodu |
| |-omówienie zasięgu poszczególnych zlodowaceń, zanotowanie w zeszycie nazw poszczególnych zlodowaceń |
| |-pozostałości po zlodowaceniu ilustracja lądolodu i jego przedpola w podręczniku |
| |-notatka: formy terenu w obrębie lądolodu i na jego przedpolu |
| |-ćwiczenie dot. Form polodowcowych w zeszycie cwiczeń |
| |-czy w tej chwili w Polsce mamy lodowce górskie, dlaczego nie? |
| |-notatka: warunki powstawania lodowców górskich |
| |-jak zbudowany jest lodowiec rysunek w podręczniku |
| |-w jaki sposób lodowiec przekształca rzeźbę, czyli po czym poznać że w Tatrach były lodowce |
| |- na podstawie podręcznika wypisać najważniejsze formy powstałe w Polsce w holocenie |
| |-jak człowiek w przekształca krajobraz? - pogadanka |
| | |
|5 Zebranie materiału i |-pytania kontrolne do klasy |
|zadanie domowe |- wykonanie ćwiczeń w zeszycie ćwiczeń |