Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
gaja2001, 2011-09-06
całkiem niezłe - na pewno skorzystam
Klasa I
Temat: Określanie położenia geograficznego miejsc i obszarów na globusie i mapie.
1. Cel ogólny: - kształcenie umiejętności określania położenia geograficznego na globusie i mapie
2. Cele operacyjne lekcji:
Zapamiętanie wiadomości
- uczeń potrafi wskazać południki i równoleżniki, południk 0° i 180°, równik;
- wskazać półkulę północną i południową, wschodnią i zachodnią;
- potrafi zdefiniować długość i szerokość geograficzną.
Zrozumienie wiadomości
- uczeń rozumie, że położenie geograficzne danego punktu na powierzchni Ziemi określają współrzędne geograficzne;
- uczeń odczytuje i zapisuje współrzędne geograficzne dowolnego punktu według oznaczeń międzynarodowych.
Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych
- uczeń określa współrzędne geograficzne punktów na globusie;
- uczeń określa współrzędne geograficzne na mapie świata, mapach kontynentów i mapie Polski.
A. Stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych
- uczeń potrafi zlokalizować punkty i obiekty geograficzne, dokonuje trafnej analizy współrzędnych geograficznych
METODY LEKCJI: praktycznego działania, problemowa, aktywizująca
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: atlasy, mapa fizyczna świata, globusy uczniowskie, karty pracy, podręczniki
FORMY PRACY: praca zbiorowa, grupowa, indywidualna
PRZEBIEG LEKCJI
I Faza przygotowawcza
1. Podanie celu lekcji i sposobu jego realizacji.
2. Wskazanie na mapie biegunów, południka 0° i 180°, równika.
3. Określenie półkuli wschodniej i zachodniej, północnej i południowej - wskazanie na mapie.
4. Zdefiniowanie długości i szerokości geograficznej.
II Faza realizacji
1. Podział klasy na 4 grupy.
2. Wyjaśnienie zasad pracy.
3. Prezentacja pracy grupy.
III Faza podsumowująca
Wyciągnięcie wniosków i zapisanie w zeszycie.
1) Każdy punkt na mapie ma swoje współrzędne geograficzne.
2) Punkty leżące na tym samym południku mają tę samą długość geograficzną.
3) Punkty leżące na tym samym równoleżniku mają tę samą szerokość geograficzną.
4) Określić położenie geograficzne punktu na mapie znaczy podać jego szerokość i długość geograficzną.
5) Na podstawie współrzędnych geograficznych można wskazać położenie punktu, obiektu na mapie.
6) Praca domowa dla wszystkich uczniów i dla chętnych.
Karta pracy dla grupy nr 1
1. Na podstawie podanych współrzędnych geograficznych, korzystając z atlasu, rozpoznaj miasta i szczyty.
2. Odczytaj i zapisz współrzędne geograficzne miast.
Los Angeles ..................................... Pekin ..................................
3. Korzystając z atlasu rozpoznaj przedstawione poniżej obiekty.
Karta pracy dla grupy nr 2
1. Na podstawie podanych współrzędnych geograficznych, korzystając z atlasu, rozpoznaj miasta i szczyty.
2. Odczytaj i zapisz współrzędne geograficzne miast.
Kraków ..................................... Kair ..................................
3. Korzystając z atlasu rozpoznaj przedstawione poniżej obiekty.
Karta pracy dla grupy nr 3
1. Na podstawie podanych współrzędnych geograficznych, korzystając z atlasu, rozpoznaj miasta i szczyty.
2. Odczytaj i zapisz współrzędne geograficzne miast.
Moskwa ..................................... Tokio ..................................
3. Korzystając z atlasu rozpoznaj przedstawione poniżej obiekty.
Karta pracy dla grupy nr 4
1. Na podstawie ...